9. 1. 2009
Dovolené je dobou, na kterou se každý těší. Aby vše probíhalo bez problémů je dobré dbát následujících doporučení...
1. Pečlivě prostudujte katalog
Při výběru zájezdu si pečlivě všímejte veškerých informací napsaných v katalogu, a to i těch, které jsou psány malým písmem na zadních stránkách (např. Všeobecné smluvní podmínky).
2. Ověřte si pojištění cestovní kanceláře
Uzavírejte smlouvu s cestovní kanceláří pouze s tou CK, která je řádně pojištěna proti úpadku. To zjistíte:
- v CK (dotazem přímo v pobočce, na webových stránkách, v katalogu)
- na webových stránkách MMR ČR v sekci Cestovní ruch >> Informace pro zákazníky >> Seznamy pojištěných cestovních kanceláří
- na webových stránkách pojišťoven, které jsou oprávněny pojišťovat cestovní kanceláře
3. Věnujte pozornost cestovní smlouvě
Před podpisem si řádně přečtěte cestovní smlouvu. V cestovní smlouvě si můžete dohodnout i další služby a podmínky (např. výhled z okna na moře, dietní stravu, dostatečnou vzdálenost od nejbližší diskotéky atd.). Součástí smlouvy mohou být všeobecné smluvní podmínky.
4. Nekupujte zajíce v pytli aneb Cena zájezdu a dalších služeb
Dejte si pozor, jakou cenu za zájezd zaplatíte celkem. Výsledná cena se může lišit od ceny zájezdu uvedené v katalogu, neboť v ní často nebývají zahrnuty např. letištní a bezpečnostní taxy, či tzv. "bakšišné" (to je zvykem platit u zájezdů směřujících například do Egypta či Tuniska). Cestovní smlouva musí proto obsahovat veškeré platby za služby, které jsou součástí zájezdu a jejichž cena není v katalogové ceně zájezdu zahrnuta.
5. Pojistěte se
Nezapomeňte na zdravotní a cestovní pojištění a připojištění (není vždy zahrnuto v ceně zájezdu). Je dobré pamatovat i na možnost pojištění pro případ stornování zájezdu. V případě cesty do zemí EU je nutné si vyměnit průkaz zdravotní pojišťovny.
6. Chtějte podrobné informace
Nezapomeňte, že 7 dní před odjezdem je CK povinna poskytnout zákazníkovi písemně další podrobné informace o všech skutečnostech, které jsou pro zákazníka důležité a které jsou jí známy.
7. Není hotel jako hotel
Aneb, *** hotel v ČR nemusí vybavením a úrovní služeb odpovídat *** hotelu v jiné zemi. Doporučujeme se u cestovní kanceláře vždy podrobně informovat, jaké služby a v jaké kvalitě požadovaný hotel nabízí.
8. Znejte svá práva v případě změn cestovní smlouvy
Pokud je CK nucena z objektivních důvodů Vám změnit podmínky cestovní smlouvy
- před zahájením zájezdu: je tak možno činit jen s Vaším souhlasem, jinak máte právo od smlouvy odstoupit,
- po zahájení zájezdu: měli byste dostat vždy hotel ve stejném místě pobytu a ve stejné nebo vyšší kategorii; ke změně může dojít opět jen s Vaším souhlasem.
Cena zájezdu smí být změněna maximálně 20 dnů před zahájením zájezdu, a to pouze ze zákonem stanovených podmínek.
9. Pokud nejsou dodrženy závazky, reklamujte.
Zjistíte-li v místě pobytu, že CK neplní své závazky vyplývající z cestovní smlouvy řádně a včas (změnila Vám hotel či místo pobytu, nejsou na pláži slunečníky zdarma ačkoliv to katalog avizuje, místo výhledu na moře máte výhled na smetiště apod.) můžete bez odkladu uplatnit své právo v rámci reklamace u CK (tj. u delegáta, či jiného zaměstnance CK). O reklamaci musí být sepsán reklamační protokol podepsaný zástupcem CK.
Výše uvedené skutečnosti musíte reklamovat u CK nejpozději do 3 měsíců od skončení zájezdu. Pokud je to vzhledem k vadám poskytnutých služeb vhodné, vytrvejte a žádejte odpovídající peněžité zadostiučinění. V případě, že reklamace není vyřízena pro Vás uspokojivým způsobem, můžete se domáhat svých práv v rámci občanskoprávního soudního řízení.
10. Využívejte úřady, jsou tu pro Vás
Pokud jste přesvědčeni, že služby, které CK poskytuje, nejsou v odpovídající kvalitě, nebo že se CK chová k zákazníkům jinak než by podle zákona měla, informujte příslušný živnostenský úřad. Ten je oprávněný provést potřebná šetření vedoucí ke zjištění, zda cestovní kancelář neporušuje předpisy o živnostenském podnikání, o cestovním ruchu, nebo o ochraně spotřebitele. Porušování uvedených právních předpisů je postihováno vysokými pokutami, nebo odebráním živnostenského oprávnění. V případě opožděného vyřízení reklamace (tedy nejpozději do 30 dnů od jejího uplatnění) hrozí cestovní kanceláři desetitisícové pokuty. O nedostatcích můžete informovat i Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
A hlavně:
Užijte si v pohodě dovolenou a v pořádku se vraťte domů!
upraveno dne: 4. 08 2005, Martin Opatrný