16. 1. 2009
Česká republika s konečnou platností nepřijde o žádné peníze z evropských fondů, které musely být využity do konce roku 2006. Podle aktuálních údajů o čerpání k 31. 12. 2006 se peníze podařilo beze zbytku vyčerpat i v programech pro hlavní město Praha, kde ještě před měsícem vracení peněz reálně hrozilo.
Peníze vyčleněné v evropských fondech na rok 2004 ČR vyčerpala ze 160 %, a nyní už tak využívá peníze pro rok 2005 (které musí být vyčerpány do konce roku 2007).
"Situace v čerpání evropských peněz byla na začátku podzimu závažná, varování přicházelo i z Evropské komise. Největší zpoždění měly programy pro rozvoj lidských zdrojů, rozvoj regionů a pro hlavní město Praha. Bylo nutné zahájit krizové řízení celého systému. Díky tomu se podařilo urychlit především administraci projektů a předložených žádostí o platbu, zlepšila se komunikace s konečnými příjemci i mezi samotnými subjekty a resorty, které se na čerpání podílejí," shrnuje situaci ministr pro místní rozvoj Petr Gandalovič, jehož ministerstvo je národním koordinátorem všech programů pro čerpání evropských peněz řízených MMR i ostatními resorty.
"Pokud bychom prostředky ve fondech EU plně nevyužili, bylo by to pro nás velmi nepříjemné. Peníze, které jsou tolik potřebné pro rozvoj regionů i měst, by jednoduše propadly. Nic takového už naštěstí nehrozí," říká Petr Gandalovič.
V uplynulých dvou letech se nejlépe dařilo využívat evropské peníze určené na výstavbu a rekonstrukce dopravní infrastruktury a infrastruktury pro zlepšování životního prostředí. Druhým nejúspěšnějším pak byl operační program pro zemědělství a venkov, který se soustřeďuje na investice do zemědělství, podporu malých zemědělců či zpracování produktů zemědělské výroby. Dalším v žebříčku čerpání je operační program Průmysl a podnikání, a díky velkému skoku v čerpání za poslední tři měsíce roku 2006 se na čtvrtou příčku dostal program pro rozvoj regionů (Společný regionální operační program).
"Dočerpání peněz na rok 2004 je signálem, že se veřejná správa, podnikatelé i neziskový sektor v České republice postupně naučili dotace z evropských fondů využívat. Tyto zkušenosti budou klíčové pro čerpání v novém programovém období, které právě začalo, a ve kterém má ČR k dispozici několikanásobně větší objem evropských peněz než doposud," doplňuje Petr Gandalovič.
Přijatá opatření ke zrychlení čerpání se osvědčila jak v programu pro rozvoj lidských zdrojů, tak v programech pro Prahu. Tam byla situace ještě o něco složitější, mimo jiné i proto, že je v nich vyžadována větší finanční spoluúčast z dalších zdrojů než u ostatních operačních programů. "V případě programů pro Prahu musí žadatel zajistit polovinu nákladů z jiných zdrojů než evropských, tj. například z rozpočtu hl. města Prahy, státního rozpočtu či zdrojů soukromých. U ostatních operačních programů je hrazeno z evropských peněz zpravidla 75 % nákladů," vysvětluje Petr Gandalovič. Dalším důvodem je roztříštěnost čerpání do množství menších projektů, které jsou však administrativně stejně náročné jako projekty za desítky milionů korun.
V posledních měsících roku se však i úřadům zajišťujícím čerpání v programech pro Prahu (Magistrát hl. města Prahy, ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo práce a sociálních věcí) podařilo zajistit, že všechny peníze určené k čerpání do konce roku 2006 byly využity. Hlavní město Praha má k dispozici evropské peníze v rámci tzv. Jednotného programového dokumentu 2 a 3 (JPD 2 a JPD 3). Konkrétně se jedná o dotace na rozvoj městských částí, na politiku zaměstnanosti, vzdělávání zaměstnanců či na podporu výzkumu a vývoje v podnikání.
Stav čerpání strukturálních fondů EU k 31. 12. 2006 (v mil. EUR)
operační program |
prostředky vyčleněné pro rok 2004 |
poskytnutá záloha od EK |
žádosti do EK od počátku programu do 31.12.2006 |
žádosti do EK + záloha |
vyčerpáno z alokace 2004 v % |
vyčerpáno z alokace 2004 + záloha
v % |
zbývá vyčerpat do konce roku 2006 |
rozvoj regionů (SROP) |
105,9 |
72,7 |
112,6 |
185,3 |
106% |
175% |
0 |
zemědělství a venkov (OP RVMZ) |
40,5 |
27,8 |
46,6 |
74,4 |
115% |
184% |
0 |
průmysl a podnikání (OP PP) |
60,8 |
41,7 |
64,2 |
105,9 |
106% |
174% |
0 |
infrastruktura (OPI) |
57,4 |
39,4 |
89,9 |
129,3 |
157% |
225% |
0 |
lidské zdroje (OP RLZ) |
74,3 |
51 |
28,8 |
79,8 |
39% |
107% |
0 |
Praha (JPD 2 a 3) |
42,5 |
20,8 |
24,8 |
45,6 |
58% |
107% |
0 |
Iniciativy* |
29,4 |
12,4 |
22,2 |
34,6 |
76% |
118% |
0 |
Celkem strukturální fondy |
410,8 |
265,8 |
389,1 |
654,9 |
95% |
159% |
0 |
Vysvětlivky k tabulce:
Údaj o vyčerpání alokace 2004 je odvozen od finančního objemu certifikovaných žádostí o platbu zaslaných Evropské komisi. Dosud byly Evropské komisi zaslány žádosti o platbu ve výši 389,1 milionu EUR. Vzhledem k možnosti započítat v prvním roce do čerpání i prostředky, které ČR obdržela jako zálohu, byly tímto vyčerpány všechny prostředky nutné pro splnění pravidla n+2 (tzn. že peníze vyčleněné na určitý rok musí být vyčerpány nejpozději do dvou let) a tím nedošlo ke zrušení závazku EK pro rok 2004 tj. nedošlo k vracení peněz EK.
Pravidlo o dočerpání prostředků do dvou let tedy bylo dodrženo u všech Operačních programů, Jednotných programových dokumentů a Iniciativ. U některých programů nebylo ani nutné využít započítání zálohové platby.
Bez zálohy vyčerpaly Společný regionální operační program (opatření podporovaná z ERDF), OP Průmysl a podnikání, OP Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství (EAGGF), OP Infrastruktura, Interreg Sasko a Interreg Bavorsko. U ostatních byla použita zálohová platba.
* tzv. Iniciativy Společenství - program EQUAL a programy přeshraniční spolupráce (Interreg Polsko, Interreg Sasko, Interreg Bavorsko, Interreg Slovensko, Interreg Rakousko)
Jana Víšková, ředitelka odboru komunikace a mluvčí MMR ČR Staroměstské nám. 6, 110 15 Praha 1, tel.: 224 861 663, e-mail: tiskove@mmr.cz; www.mmr.cz
upraveno dne: 4. 01 2007, OVV