Další podrobné dotazy a odpovědi
1. Okamžik rozhodný pro zahájení správního řízení a nakládání s dokumenty doručenými na adresu obce namísto do podatelny stavebního portálu:
a) Jakým okamžikem bude zahájeno správní řízení a od kterého okamžiku poběží lhůta pro vyřízeni žádostí? Okamžikem podání žádosti do podatelny úřadu nebo přeposlání či vložení žádosti s přílohami do portálu stavebníka pracovníkem SÚ?
Rozhodným okamžikem pro zahájení správního řízení je moment vložení do portálu plnícího roli Portálu stavebníka nebo doručením na podatelnu příslušného správního orgánu nebo centrální podatelnu.
Podrobnosti a detaily stanovuje vyhláška o podrobnostech provozu informačních systémů pro digitalizaci stavebního řízení (dále také „vyhláška k DSŘ).
b) Jestliže dokument bude doručen do datové schránky obce, namísto do určené datové schránky stavebního portálu, jakým způsobem bude probíhat přeevidování přijaté datové zprávy?
Elektronické systémy spisové služby obcí zpravidla datové zprávy z ISDS přijímají automatizovaně a není v nich nástroj na předání jinému eSSL, který není integrován, resp. odmítnutí s předáním do jiné datové schránky (je nutné řešit ručně, prostým odesláním).
NSESSS neupravuje tuto situaci. Dodavatelé nejsou nuceni řešit jí jednoduchou operací. Je tak nutné přijatý dokument zaslat do příslušné datové schránky stavebního portálu a vyřídit jej „postoupením“ v eSSL, který dokument jako první přijal. Ve stavebním portálu ale bude datová zpráva doručena od obce a ne od podatele. Odesílatelem nebude skutečný podatel, ale obec. Následně tedy zpracovatel provede úpravu záznamu ve stavebním portálu ve smyslu opravy skutečného podatele a data příjmu podání (pokud se liší datum příjmu podatelnou od příjmu stavebním portálem).
Není řešením odmítnutí příjmu datové zprávy doručené obci (namísto portálu), odporuje to principům správního řádu. Není možné argumentovat věcnou příslušností, dokument se již dostal do dispozice adresáta (úřadu/magistrátu v rámci kterého SÚ působí). Pakliže není právním předpisem stanovena povinnost doručovat pouze na vyhrazenou adresu (obdobně jako např. v zák. č. 106/1999 Sb., kde je povinnost zasílat na elektronickou podatelnu - § 14 odst. 3, resp. 4 zákona), a např. s tím, že žádosti zaslané na jinou adresu nejsou považovány za žádosti ve smyslu stavebního zákona (obdobně jako výše uvedený zákon č. 106/1999 Sb.), pak nezbývá než tyto žádosti přeposílat do správné datové schránky.
S příchodem Informačních systémů stavební správy odpadá stavebníkům složité zjišťování, do které datové schránky mají své dokumenty doručit. Nyní bude existovat pouze jedna centrální datová schránka stavební správy.
Stavební zákon ukládá stavebníkovi povinnost komunikovat se stavebním úřadem, potažmo dotčeným orgánem buď elektronicky přes portál, nebo listině, jedná-li se o žádost nebo návrh.
Navazující komunikace, případně například podnět, již může být poslána i datovou schránkou.
Pošle-li stavebník takovýto dokument do například datové schránky obce, úřad bude muset manuálně vložit ZFO soubor z datové zprávy přímo do ISSŘ, případně ji přeposlat do centrální datové schránky Informačních systémů stavební správy.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů.
2. Přeevidování do jiného eSSL a dvě čísla jednací k jednomu dokumentu:
V souvislosti s výše uvedeným může dojít k situaci, kdy k jednomu dokumentu existují dvě různá čísla jednací. První vznikne zaevidováním dokumentu přijatého z ISDS, který nelze odmítnout. Druhé číslo jednací vznikne zaevidováním do stavebního portálu.
a) Bude ve stavebním portálu uvedeno i původní číslo jednací, vzniklé z evidence eSSL, který jako první dokument přijal a zaevidoval?
Hlavními identifikátory dokumentů a spisů budou ty, které dokumentům a spisům přidělí informační systémy stavební správy, nicméně lze v rámci metadat uvést i jiné číslo jednací. Tato funkcionalita bude též využita při případných spisových rozlukách z jiných eSSL.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů.
3. Podání fyzicky přímo na podatelnu obce:
Stavebník si podá žádost o koordinované závazné stanovisko (KZS), potažmo o JES, na podatelnu obce (úřadu, magistrátu). Řízení u SÚ zatím neběží.
a) Bude muset koordinátor, resp. orgán JES nahrát žádost do stavebního portálu?
Veškeré dokumenty k řízením musí být podle nového stavebního zákona evidovány v rámci informačních systémů stavební správy. To znamená, že pokud dotčený orgán, nebo stavební úřad již podání zanesl do jiného systému, musí ho přeevidovat.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů.
b) Bude muset koordinátor, orgán JES, naskenovat předloženou verzi PD?
Většina dokumentací podle nového stavebního zákona bude v digitální podobě. Zatím není finálně rozhodnuto, jak nakládat s dokumentacemi ve fyzické podobě. MMR aktuálně připravuje metodiku.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů.
Obecně jakékoliv podání na podatelně obce související se stavebním řízením:
a) Jakým způsobem bude řešena situace, kdy stavebník podá žádost fyzicky na podatelně obce?
Digitalizace stavebního řízení nijak nebrání stavebníkům podávat žádosti fyzicky přímo na podatelnách obcí. Na každém úřadě s přístupem do informačního systému stavební správy bude možné tyto fyzické dokumenty evidovat. Postup jejich evidence se nijak neliší od běžné praxe evidence ostatních dokumentů ve spisové službě obce.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily evidence dokumentů.
b) Bude muset podatelna rozlišovat, do které spisové služby má podání evidovat?
Již v současnosti musí zaměstnanci Podatelny rozlišovat a rozdělovat dokumenty dle jejich agendy. S příchodem Informačních systémů stavební správy se na této praxi nic nemění, je však nutné upozornit, že přijde-li na podatelnu obce podání agendou spadající do informačních systémů stavební správy, musí podatelna postupovat tak, jak se stanoveno v odpovědi na otázku č. 1 b) tohoto dokumentu.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů.
c) Bude nutné jakékoliv podání v listinné formě skenovat (autorizovaná konverze) do stavebního portálu?
V současné chvíli probíhají jednání, které všechny dokumenty je povinné převádět do digitální podoby. Současně do portálu plnícího funkci portálu stavebníka se nic ze strany úřadů nenahrává.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů.
d) Pokud bude realizována autorizovaná konverze dokumentů, bude ji možné učinit hromadně (a tedy pečetit namísto el. podpisu)?
Digitalizace stavebního řízení nemůže zasahovat do způsobu provádění autorizovaných konverzí, které je v gesci Ministerstva vnitra.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů.
e) Nákladem obce není jen IT technika a další vybavení, ale také čas pracovníků, kteří tráví skenování dokumentů. Jak bude toto kompenzováno?
MMR připravuje výkonnostní financování stavební správy.
f) Bude postup upraven v příslušné metodice?
Ano. MMR aktuálně připravuje příslušnou metodiku. Zároveň podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů budou stanoveny ve vyhlášce k DSŘ.
4. Podání prostřednictvím datové schránky a e-mailu se bude dít přes speciální e-mail a datovou schránku centrální podatelny bez ohledu na konkrétní SÚ?
Jak již bylo zmíněno, stavební zákon ukládá stavebníkovi komunikovat se stavebním úřadem, potažmo dotčeným orgánem buď elektronicky přes portál, nebo listině, jedná-li se o žádost nebo návrh.
Navazující komunikace, případně například podnět, již může být poslána i datovou schránkou, nebo e-mailem. Bude existovat jedna centrální datová schránka stavební správy a jeden centrální e-mail.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily příjmu a evidence dokumentů.
Číslo jednací:
a) Bude v čísle jednacím (a ve spisové značce) uvedena i zkratka původce ve smyslu označení úřadu/magistrátu?
Jedním z cílů digitalizace stavebního řízení je sjednotit a zpřehlednit výkon stavebního řízení na území České republiky. Proto také všechny stavební úřady a dotčené orgány budou mít stejný způsob vytváření identifikátorů dokumentů a spisů. Informace o původci je uveden v metadatech dokumentů a spisů.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily označování dokumentů a spisů.
b) Jaká bude struktura čísla jednacího a spisové značky?
Všem entitám bude přidělen jednoznačný, bezvýznamový a nezaměnitelný prvotní identifikátor tzv. PID/JID, ten je neměnný v rámci celého životního cyklu dokumentu.
Spisové značky spisu záměru tvoří velké písmeno „Z“/rok/pořadové číslo záměru v daném roce. Spisové značky řízení tvoří velké písmeno „R“ /rok/pořadové číslo řízení v daném roce. Čísla jednací samotných dokumentů budou tvořena Označením spisu/ pořadovým číslem ve spisu
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily označování dokumentů a spisů.
6. Nahlížení do spisu:
a) Jak bude řešeno nahlížení účastníků řízení do spisu?
Informační systémy stavební správy samozřejmě umožňují nahlížet účastníkům řízení do spisu. Každý spis obsahuje seznam oprávnění náhledu pro konkrétní fyzickou osobu.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily nahlížení účastníků řízení do spisu.
b) Budou i účastníci mít přístup přes portál stavebníka?
Ano. Účastníci řízení budou moci do spisů řízení nahlížet odkudkoliv přes portál plnící funkci portálu stavebníka.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily nahlížení účastníků řízení do spisu.
c) A co účastníci, kteří nemají přístup k internetu, tedy k portálu? Jakým způsobem má úřad zajistit zpřístupnění spisové dokumentace na místě zejména pro starší osoby, nebo pro osoby bez základní orientace v oboru IT?
Informační systémy stavební správy samozřejmě umožňují nahlížet do spisů řízení i starším osobám či osobám bez základní orientace v oboru IT. Stačí, když tyto osoby – stejně jako v současnosti – navštíví příslušný stavební úřad. Zde jim úřad poskytne prostředek, přes který daná osoba může do spisu nahlédnout.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily nahlížení účastníků řízení do spisu.
7. Zkušební provoz a pilotní otestování v ostrém provozu SÚ před datem 1. 7. 2024:
a) Byl už nový AIS prakticky vyzkoušen v ostrém provozu SÚ?
Jedná se o novou aplikaci, která zatím nebyla nasazena na žádném úřadě v rámci agendy stavebního řádu. V rámci jiných agend je dané softwarové řešení standardně používáno již několik let.
b) Bude nějaký zkušební provoz před uvedením do praxe?
Ano. Počítáme se zpřístupněním pro uživatele během měsíce května.
8. Jak se bude ověřovat schválená dokumentace?
Ověřování bude zajištěno před podepsáním serverovým certifikátem.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily schvalování dokumentace.
9. Jak bude zpracovávána listinná forma?
V rámci digitalizace stavebního řízení se nepočítá s tvorbou fyzických dokumentů.
10. Listinné vypravení:
a) Jakým způsobem budou vypravovány listinné zásilky, pokud nebude mít účastník řízení datovou schránku?
Informační systémy stavební správy počítají s využitím tzv. konverzní pošty od České pošty s.p. Tato služba umožňuje orgánům veřejné moci vyhotovovat veškerou korespondenci plně elektronicky a využívat jednotného rozhraní pro odesílání zásilek v elektronické podobě všem adresátům, bez ohledu na to, zda mají nebo nemají datovou schránku. Česká pošta takto zaslané dokumenty převede z elektronické podoby do listinné prostřednictvím automatizované konverze, „zaobálkuje“ a následné odešle klasickou listinnou zásilku adresátovi.
Odesílatel poté obdrží doklad o doručení písemnosti nebo potvrzení o nemožnosti písemnost doručit a případné důvody nedoručení. Informace o doručení nebo nedoručení zásilky se automaticky načítají do Informačních systémů stavební správy.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily odesílání dokumentů.
b) Bude stavební portál umožňovat odeslání i listinné pošty a jakou formou?
Ne. Portál plnící funkci portálu stavebníka není určen pro práci úředníků na stavebních úřadech a dotčených orgánech.
c) Bude odesílání i listinných zásilek realizováno formou hybridní konverzní pošty (tedy bez nutnosti tisku obálek pracovníky a zatížení výpravny obce)?
Ano. Jak již bylo podrobně odpovězeno v předchozí otázce, Informační systémy stavební správy počítají s využitím konverzní pošty od České pošty s.p.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily odesílání dokumentů.
d) Pokud bude realizováno hybridní konverzní poštou, vrátí se doručenka automaticky v elektronické podobě do eSSL na pozadí stavebního portálu, včetně automatického zápisu skutečného doručení?
Ano. Odesílatel obdrží doklad o doručení písemnosti nebo potvrzení o nemožnosti písemnost doručit a případné důvody nedoručení. Informace o doručení nebo nedoručení zásilky se automaticky načítají do Informačních systémů stavební správy.
Podrobnosti jsou stanoveny ve vyhlášce k DSŘ.
e) Kam budou chodit papírové doručenky? Na obec nebo na MMR? Jak se budou zadávat do centrálního systému?
V současné chvíli není rozhodnuto, jakým způsobem budou fyzické doručenky tříděny a uchovávány.
11. Kdo bude platit, když hybridní konverzní služba není s Českou poštou sjednána?
Mechanismus úhrady za služby doručování dokumentů je stále otevřený. Smlouvu na zajištění služeb konverzní pošty bude uzavírat MMR.
12. Budou se přes tento systém zodpovídat i žádosti v rámci zákona č. 106/1999 Sb.?
Ne. S ohledem na specifičnost této agendy je vhodnější, aby byla tato agenda řešena v rámci informačních systémů organizace.
13. Jak bude možné zjistit, zda PD zpracovala autorizovaná osoba? Budou všichni projektanti mít kvalifikované elektronické podpisy?
Všechny dokumenty mají být opatřeny příslušnými elektronickými podpisy. Z daného certifikátu musí úředník ověřit, ať už automatizovaně nebo manuálně, zda podepisující osoba má příslušné oprávnění.
Distribuci daných elektronických podpisů mají na starosti komory ČKA a ČKAIT. Na tuto otázku tak nemůže odpovědět MMR.
14. Půjde v rámci dlouhodobé nemoci jednohlavého úřadu třeba převést agendu na jiného úředníka, po dohodě třeba vedlejší obce?
Informační systémy stavební správy umožňují zajistit předávání spisů a dokumentů mezi zaměstnanci jednoho úřadu, případně i na úřad jiný. Je nutné spíše řešit právní stránku věci a to, že by stavební úřad měl zajistit zastupitelnost zaměstnanců.
15. Kde bude zřízen účet úředníka stavebního úřadu? Na stránkách MMR je uvedeno JIP KAAS a v prezentaci byl uveden CAIS.
Do Informačních systémů stavební správy se budou úředníci přihlašovat přes svůj účet v CAAIS. CAAIS na začátku roku nahradil do té doby používaný JIP/KAAS.
16. Jak to bude se zápisy z jednání? Jak se budou účastnici podepisovat? Pokud budou podepsány v analogové formě, bude je nutné autorizovanou konverzí převést do digitální formy?
V současné chvíli probíhají jednání, které všechny dokumenty je povinné převádět do digitální podoby.
17. Jaké budou výstupy ze stavebního úřadu, jak bude předávána ověřená dokumentace?
Veškeré dokumenty vznikají v Informačních systémech stavební správy v digitální podobě. V případě dokumentací budou zpřístupněny na portálu plnícího funkci portálu stavebníka.
Podrobnosti jsou stanoveny ve vyhlášce k DSŘ.
18. Máme opravdu velké množství stavebníků, kteří nejsou vybaveni ani počítačem, datovou schránkou apod. Kdo pro ně bude digitalizovat, když se bude jednat o záměr, kde není nutný autorizovaný projektant?
Informační systémy stavební správy jsou uzpůsobeny pro evidenci a práci s elektronickými dokumenty i těmi fyzickými. Stavebníci musí splnit povinnosti zákona a současně MMR nemůže vstupovat do vztahů mezi stavebníkem a osobou, která zpracovává dokumentaci.
19. Nadrozměrná dokumentace v analogové formě:
a) Úředník na SÚ přijme fyzicky podání, vyplní všechna metadata do ISSR a tím se automaticky zaeviduje do centrální spisové služby a jakým způsobem dostane do systému výkresy v rozměru A2?
Dle platných právních předpisů není možné provádět autorizovanou konverzi dokumentů nad formát A3. Současně stavební zákon stanovuje, že většina dokumentací musí být v el. podobě.
b) Pokud stavebníci budou moci podat žádost o povolení se starou dokumentací zpracovanou v analogové formě od 1. 7. 2024 do roku 2027, jak to bude vyřešeno např. u liniových staveb, kde jsou výkresy v rozměrech A1 či A0?
Zmiňované dokumentace musí být vkládány do informačních systémů stavební správy, a tudíž nemůžou být ve fyzické podobě.
20. VITA:
a) Bude realizována integrace s VITA, zejména v rámci probíhajících řízení?
S integrací a s dalším používáním softwaru od společnosti VITA v agendách stavebního řádu a územního plánu se nepočítá. Nicméně pro stavební řízení vedené podle starého zákona se bude používat původní softwarové vybavení, nejpozději však do 2Q 2025, kdy se počítá s dořešením původních spisů nebo s přechodem zbytku spisů do ISSŘ.
b) Bude realizována migrace dat z VITA do stavebního portálu?
S migrací do stavebního portálu se nepočítá, jelikož v portálu nejsou uloženy žádná data. Spisy a dokumenty stavebních úřadů budou převedeny postupně do krátkodobých a dlouhodobých uložišť (KUD a DUD) informačních systémů stavební správy (ISSS) průběžně. Předpokládaný termíny zahájení převodu je začátek roku 2025. Toto se však netýká Dopravního a energetického stavebního úřadu (DESÚ), kde je nastaven jiný harmonogram.
c) Pokud bude realizována výše uvedená migrace dat, jak budou řešeny spisy ležící ve spisovnách úřadů, jejichž významné množství není ve VITA evidováno?
MMR aktuálně připravuje metodiku a harmonogram, jak nakládat se spisy uloženými ve spisovnách stavebních úřadů.
d) Pokud bude realizována výše uvedená migrace dat, bude nutné konvertovat evidované analogové dokumenty do digitální podoby (evidovány jsou pouze jako analogové, není k nim žádný digitální obraz)?
MMR předpokládá, že ne všechny dokumenty ze spisoven stavebních úřadů budou převedeny do digitální podoby (např. dokumenty k již neexistujícím stavbám, kde není z archivního hlediska potřeba).
Je nutné podotknout, že s ohledem na rozsah nákladů a dobu realizace případné digitalizace 300 km spisů je nutné zpracovat analýzu a strategii, kterou schválí vláda.
e) Ostatní agendy vedené ve VITA, jaký to bude mít na ně dopad? Např. přestupky.
Cílem Informačních systémů stavební správy není v žádném případě nahradit všechny agendy, které se vykonávají na obcích. MMR je nicméně otevřené diskusi o agendách, které budou v ISSŘ řešeny.
21. Technika:
a) Bude balíček IT obsahovat 1 notebook s vybavením (dokovací stanice, klávesnice, myš) a 2 monitory?
Ano v současném nastavení veřejné zakázky je 2x 4K 32 palců monitor, notebook, klávesnice a myš.
b) Bude součástí SW vybavení notebooků i operační systém?
Ano součástí notebooku bude operační systém Microsoft Windows 11 PRO. Jiný software nebude pořizován.
c) Budou řešeny i tiskárny a scannery?
MMR v rámci digitalizace nepočítá s pořizováním tiskáren.
22. Tisk dokumentace:
a) Jakým způsobem se bude řešit pohyb úředníků SÚ v terénu (ve vztahu k potřebnou dokumentací/výkresům)?
Všechny dokumenty budou mít úředníci dostupné v rámci ISSŘ v digitální podobě. MMR v rámci digitalizace nepočítá s pořizováním tiskáren.
b) Co bude mít SÚ k dispozici na kontrolní prohlídky staveb, popř. kolaudace, pokud nebudou výkresy v tištěné formě?
Vybavení úředníků stavebních úřadů je vnitřní záležitostí dané organizace a MMR nebude ingerovat do vnitřních záležitostí jiných organizací. MMR pro stavební úřady pořizuje v současném nastavení veřejné zakázky 2x 4K 32 palců monitor, notebook, klávesnici a myš.
c) Je nepředstavitelné, ne-li nemožné, kolaudaci provádět s tabletem nebo notebookem. Drobné změny stavby, které nevyžadují změny stavby před dokončením a které jsme mohli do dnešního dne vyznačit do výkresu. Jak je budeme vyznačovat bez výkresu?
MMR nesouhlasí, že agendu nelze vyřizovat v digitální podobě.
d) Bude možné otestovat navrhovaný způsob digitálního řešení v praxi?
Ano počítáme se spuštěním informačních systémů stavební správy před 1. 7. 2024. Představení celého řešení bude probíhat na konci dubna v Brně.
23. Legislativa a metodika:
a) Kdy budou připraveny prováděcí vyhlášky?
Všechny vyhlášky ke stavebnímu zákonu (kromě technické vyhlášky k DSŘ) již byly v meziresortním připomínkovém řízení a jsou tak dostupné. Poslední zmiňovaná vyhláška k DSŘ bude brzy následovat.
b) Kdy bude dostupné metodiky?
Jednotlivé metodiky ke stavebnímu zákonu jsou postupně zveřejňovány, jak vznikají požadavky na jejich vznik.
c) Kdy bude k dispozici popis služeb pro případnou integraci, zejména elektronických spisových služeb obcí a krajů?
Informační systémy stavební správy nepředpokládají integraci na elektronické spisové služby obcí a krajů.
24. Úřední deska:
a) Jaká bude provázanost na úřední desku obce?
Informační systémy stavební správy ze své podstaty mají centrální stavební úřední desku, ale stále platí ustanovení správního řádu na povinnost zveřejňovat na úřední desku obce. S ohledem na technologickou roztříštěnost úředních desek není možné integrovat úřední desky přímo a je nutné zveřejnění zajistit například prolinkem na centrální úřední desku. Více informací naleznete ve vyhlášce k DSŘ, která stanovuje podrobnosti a detaily zveřejňování na úředních deskách.
b) Bude nutné z ISSŘ zaslat dokument určený ke zveřejnění na úřední desce do datové schránky obce?
Ne. Jedná se jen o jednu z možných variant, jak je možné distribuovat dokumenty z ISSŘ.
Vyhláška k DSŘ stanovuje podrobnosti a detaily odesílání zveřejňování na úředních deskách.
c) V kontextu § 188 odst. 5 nového stavebního zákona, jak bude řešeno vyvěšování na úředních deskách dotčených obcí?
Na výše uvedené zatím pouze odpověď: „Aktuálně v rámci veřejné zakázky připravujeme vytvoření centrální úřední desky. Konkrétní vzájemné napojení elektronické úřední desky a centrální úřední desky je v řešení.“.
Uvedená odpověď takto krátce (5 měsíců) před ostrým provozem je zcela nevyhovující. Zejména s přihlédnutím na nutnost vyzkoušení systému zveřejňování na úřední desce před spuštěním do ostrého provozu.
Viz 24 a)
25. Dopad na zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích:
a) Je popsán dopad na uvedený zákon o pozemních komunikacích?
Tento zákon není v gesci MMR. Pro získání stanoviska je nutné se dotázat ministerstva v jehož gesci tento zákon je.
b) Například zda silniční správní úřady budou stále vydávat povolení zvláštního užívání silničního pozemku pro umístění inženýrských sítí? Stavební toto povolení potřebuje ke stavebnímu řízení.
Tento zákon není v gesci MMR. Pro získání stanoviska je nutné se dotázat ministerstva v jehož gesci tento zákon je.
26. Související agendy:
a) Bude součástí ISSŘ kromě postupů podle stavebního zákona rovněž agenda přestupková a vyvlastňovací podle speciálních zákonů? V současnosti vedeno samostatnými agendy např. ve VITA.
Ano počítá se zajištěním agendy vyvlastňování. Současně je nutné zdůraznit, že cílem Informačních systémů stavební správy není v žádném případě nahradit všechny funkcionality softwaru od společnosti VITA.
b) Bude se v ISSŘ vytvářet i JES?
Informační systémy stavební správy jsou navrženy tak, aby byly připraveny na zajištění více než jedné agendy. Je však nutné zdůraznit, že vždy záleží na gestorovi agendy, zda toto chce vykonávat v informačních systémech stavební správy.
27. Řešení celého stavebního řízení v ISSŘ a vazba na eSSL úřadu/magistrátu:
a) Bude ISSŘ fungovat tak, že se celé stavební řízení realizuje pouze v něm?
Ano. Celé stavební řízení se realizuje přímo v ISSŘ.
b) Bude ISSŘ obsahovat veškeré šablony dokumentů s předvyplněnými údaji?
Ano. ISSŘ bude obsahovat šablony dokumentů.
c) Bude pro tvorbu dokumentů ze šablon ISSŘ napojen na stávající eSSL úřadu/magistrátu, nebo na VITA?
Ne. ISSŘ nebude napojen na software od společnosti VITA nebo na spisové služby obcí.
d) Bude nutné některé dokumenty vytvářet mimo ISSŘ, tedy např. ve VITA nebo v eSSL úřadu/magistrátu?
Ano. Jak bylo zmíněno již výše, cílem Informačních systémů stavební správy není v žádném případě nahradit všechny agendy, které se vykonávají na obcích.
e) Řeší ISSŘ situaci, kdy projektová dokumentace bude do něj vložena pouze v případě, kdy bude splňovat požadavky dané příslušnými právními předpisy?
Informační systémy stavební správy umožňují vkládat dokumentace. Je však na úřednících stavebních úřadů a dotčených orgánů zhodnotit, zda předložená dokumentace obsahově splňuje požadavky dané příslušnými právními předpisy.
f) Bude řešena integrační vazba na stávající eSSL úřadů/magistrátů, ve kterých je uložena stávající spisová dokumentace (nemusí být uložena jen ve VITA)? Případně budou tyto dokumenty migrovány do ISSŘ?
Ne v současnosti nebude zajištěna integrace na spisové služby úřadů. Migrace dat bude probíhat postupně, a to v souladu s připravovanou metodikou. Není tedy potřeba provádět spisovou rozluku do 1. 7. 2024. Toto neplatí v případě, že se jedná o rušený stavební úřad nebo o DESÚ.
g) Stavební úřady vykonávají i jiné činnosti, např. poskytují informace, vydávají osvědčení, vyjádření apod. Budou se i tyto dokumenty evidovat přes centrální podatelnu ISSŘ? Bude metodikou detailně specifikováno, co má být evidováno v ISSŘ a co v eSSL obce?
Veškeré úkony, které jsou definovány ve stavebním zákoně a které navazují na jednotlivé žádosti/formuláře (předběžná informace, vyjádření nebo stanovisko dotčeného orgánu atd.) musí být evidovány v informačních systémech stavební správy. Dokumenty spadající pod agendu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím se vyřizují ve spisové službě úřadu.
V případě požadavku na potvrzení dalších činností je vhodné napsat seznam konkrétních druhů dokumentů včetně odkazu na právní předpis podle kterého stavební úřad toto činí.
28. Kdy a jak budou archivy (spisovny) SÚ převedeny do nového systému?
Viz předchozí odpovědi. Migrace dat bude probíhat postupně, a to v souladu s připravovanou metodikou. Není tedy potřeba provádět spisovou rozluku do 1.7.2024. Toto neplatí v případě, že se jedná o rušený stavební úřad nebo o DESÚ.
29. Portál stavebníka a jeho možnosti ze strany klienta (podatele, žadatele, účastníka řízení, stavebníka):
a) Bude mít stavebník k dispozici prostor pro přípravu svého podání (žádost o stanovisko, vyjádření apod.)?
Ano. Žadatel může žádost rozpracovat a uložit jako rozpracovaný. Přiložené soubory budou po dobu 30 dnů uloženy v portálu.
b) Bude možné prostřednictvím portálu požádat o vyjádření k podmínkám napojení sítí?
Ano.
30. Spisová rozluka:
a) Bude třeba učinit spisovou rozluku?
Ne, pokud se nejedná o rušený stavební úřad nebo DESÚ. Pro DESÚ platí zvláštní postup. Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví.
b) Pokud ano, v jakém rozsahu?
Viz předchozí odpovědi.
c) Bude toto téma upraveno v metodice, případně budou podrobně informovány příslušné archivy? Kdy?
Ano. Spisová rozluka a migrace je definována ve vyhlášce k DSŘ a bude v blízké době předána do meziresortního připomínkového řízení.
d) Shrnutí ke spisové rozluce:
Dle § 68a odst. 1 zákona č. 499/2004 Sb. se spisová rozluka provádí pouze „Při zrušení určeného původce.“. Archivní zákon neuvádí požadavek na realizaci spisové rozluky při změně eSSL, resp. při změně evidenční pomůcky.
Dle § 30 odst. 5 nového stavebního zákona je nutné provést spisovou rozluku v rámci změny správní obvodu (kdy dojde k předání dokumentů jinému OSÚ).
Dále dle § 314 nového stavebního zákona je povinnost realizovat spisovou rozluku pouze „v souvislosti s činnostmi, které přecházejí na orgány státní stavební správy podle tohoto nebo jiného zákona…“. Při změně vykonávané působnosti (s odkazem a přílohu č. 3 stavebního zákona – vyhrazené stavby).
Nejedná se tak o úplnou spisovou rozluku všech dokumentů a spisů vedených původcem, ale jen části z nich, u které dochází ke změně.
31. Skartační řízení:
a) Jak bude probíhat skartační řízení?
Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.
b) Elektronické skartační řízení bude, předpokládáme, probíhat centrálně. Iniciovat jej tedy bude pracovník spravující centrální elektronickou spisovnu ISSŘ?
Není potřeba provádět spisovou rozluku do 1.7.2024. Toto neplatí v případě, že se jedná o rušený stavební úřad nebo o DESÚ. Pro DESÚ platí zvláštní postup. Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.
c) Jaký bude postup a jaké činnosti budou požadovány po obci?
Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.
d) Kdy bude zpřístupněna metodika s detailním popisem skartačního řízení?
Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.
e) Vůči kterému archivu bude probíhat skartační řízení, resp. který archiv bude příslušný k realizaci skartační obhlídky, resp. k převzetí dokumentů?
Jelikož se vždy kromě DESÚ jedná o dokumenty, které spadají pod starý stavební zákon, tak se při případné spisové rozluce postupuje podle zákona o spisové službě a archivnictví a vyhlášky o podrobnostech výkonu spisové služby.