Ministryně Karla Šlechtová: Novela zákona o veřejných zakázkách odstraní průtahy v zadávacím řízení
Ministryně Karla Šlechtová: Novela zákona o veřejných zakázkách odstraní průtahy v zadávacím řízení
2. 12. 2014
V úterý 2. prosince předložila ministryně Karla Šlechtová do 2. čtení v Poslanecké sněmovně ČR dílčí novelu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, jejímž prostřednictvím dojde k odstranění nedostatků účinného znění stávající právní úpravy a snížení administrativních, časových a finančních nákladů účastníků zadávacích řízení.
Novela klade důraz na zvýšení kvalitativní stránky nabízeného plnění, a to rozšířením hodnotících kritérií o možnost hodnotit organizaci, kvalifikaci a zkušenosti pracovníků podílejících se na plnění veřejné zakázky, čímž bude potlačena tendence výběru dodavatele pouze na základě nejnižší nabídkové ceny. Zejména u intelektuálních služeb, tedy u služeb konzultantů, architektů, projektantů nebo restaurátorů, u nichž je kvalita plnění bezprostředně závislá na schopnostech a zkušenostech konkrétních fyzických osob, které budou veřejnou zakázku realizovat, bude nově možné hodnotit i kvalitu plnění.
V souvislosti s novými způsoby nastavení hodnotících kritérií je nyní umožněno hodnotit i vliv na zaměstnanost osob se ztíženým přístupem na trh práce, respektive zahrnout do hodnocení také sociální aspekty vyjadřující společenskou odpovědnost zadavatele, pokud tyto aspekty přímo souvisí s plněním veřejné zakázky. Zadavatel je tedy oprávněn posuzovat, zda je například podporováno sociální začlenění znevýhodněných osob nebo příslušníků ohrožených skupin mezi osoby pověřené realizací veřejné zakázky, čímž je významným způsobem posílen základní princip rovného zacházení a zákazu diskriminace.
Výrazným přínosem je taktéž zrušení povinnosti rušit zadávací řízení v případech, kdy zadavatel obdrží pouze jednu nabídku nebo pokud mu k hodnocení zbyde pouze jedna nabídka. Primární účel, tedy zvýšení konkurenceschopnosti nabídek a zvýšení motivace zadavatelů otevírat zadávací podmínky většímu počtu uchazečů jejich mírnějším nastavením, nebyl naplněn, právě naopak, u zadavatelů poptávajících specifická plnění docházelo často k neřešitelným situacím. Vyjmutí této povinnosti ze zákona přinese zefektivnění celého procesu, odstranění zbytečných průtahů v zadávacím řízení a eliminaci hrozby kartelových dohod za účelem podání dvou a více nabídek tak, aby zadávací řízení nemuselo být rušeno.
S ohledem na komplikace, které vznikají v případě dodatečných plnění, především u veřejných zakázek na stavební práce, upravilo MMR již v souladu s novou evropskou směrnicí taktéž formulaci podmínek pro využití tzv. víceprací. Téměř absolutní míra objektivní nepředvídatelnosti zadavatele bude zásadním způsobem zmírněna. Nově tedy může potřeba dodatečných plnění nastat v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat. Pokud tedy zadavatel jedná s náležitou péčí, nicméně ne větší než obvyklou, je za splnění dalších podmínek oprávněn dodatečné stavební práce či služby zadat a nepřijde tak například o dotace vázané konkrétními termíny.
„MMR pružně reaguje na pravidla nastavená novými směrnicemi s cílem již nyní přizpůsobit znění legislativy evropským parametrům. Je nezbytné upozornit, že se jedná o změny převážně technického charakteru, jejichž prostřednictvím není nijak zasahováno do systematiky zákona, zároveň ale mají tyto změny významný vliv na zefektivnění postupu při zadávání a následné kontrole veřejných zakázek před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ dodává k novele ministryně Karla Šlechtová.
Novela postupuje do třetího čtení.