Ministerstvo pro místní rozvoj se závěry NKÚ nesouhlasí, žádný zákon porušen nebyl
Ministerstvo pro místní rozvoj se závěry NKÚ nesouhlasí, žádný zákon porušen nebyl
5. 5. 2014
Nejvyšší kontrolní úřad zkontroloval e-tržiště, která fungují už téměř dva roky v rámci projektu Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (NIPEZ). Při kontrole se zaměřil na pět e-tržišť, na nichž musí ministerstva, dalších jedenáct ústředních orgánů státní správy a jim podřízené organizace nakupovat vybrané komodity.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) se závěry Nejvyššího kontrolního úřadu (NKU) nesouhlasí, neboť nedošlo k žádnému porušení zákona č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách (ZVZ), zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (KZ) a zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole. Ministerstvo je přesvědčeno, že případné následné prověření jeho činnosti před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže či příslušným finančním úřadem potvrdí stanovisko MMR proti závěrům NKU a prokáže, že jednání ministerstva bylo v souladu s platnými právními předpisy ČR.
Účelem provozu e-tržišť je zejména zvýšení transparentnosti zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, které do zahájení provozu e-tržišť nebyly nikde evidovány. Tím, že jsou v současné době zakázky malého rozsahu zadávány prostřednictvím e-tržišť, došlo k podstatnému zvýšení jejich transparentnosti. Podle průzkumu, který ministerstvo provedlo, neznamená pro zadavatele zadávání veřejných zakázek prostřednictvím e-tržišť navýšení administrativní zátěže, znamená však pro ně finanční úsporu a zvýšení transparentnosti zadávání veřejných zakázek malého rozsahu.
Stanovit sankce subjektům používajícím e-tržiště je možné pouze na základě zákona, a to k povinnostem stanoveným zákonem. Ministerstvo novelu ZVZ k povinnému používání e-tržišť a k zavedení kontrolního a sankčního mechanismu u e-tržišť připravilo v souvislosti s transparentní a následně technickou novelou. Nicméně v rámci legislativního procesu nebyly tyto novelizační body tehdejší politickou reprezentací akceptovány. Jiná možnost pro stanovení povinného používání e-tržišť než forma usnesení vlády tak nebyla k dispozici.
Ministerstvo při odhadech případných úspor používáním e-tržišť vycházelo z odhadů počtu zakázek malého rozsahu podle zadávání veřejných zakázek na MMR, protože neexistovaly žádné relevantní informace o počtu zadávaných veřejných zakázek malého rozsahu. Ministerstvo současně předpokládalo rozsáhlejší používání e-tržišť zadavateli, pro které není používání e-tržišť povinné, k čemuž však nedošlo. Je však nesporné a kontrola NKÚ to prokázala, že provozování e-tržišť přineslo pro státní rozpočet podstatnou úsporu v řádech stamilionů korun českých. MMR nadále prosazuje rozšiřování povinného používání e-tržišť na další kategorie zadavatelů, čímž dosahované úspory dále vzrostou směrem k původně odhadované výši.
Samotné vybudování e-tržišť zcela hradili na základě uzavřených koncesních smluv jejich provozovatelé. Ministerstvo hradilo pouze náklady spojené s vytvořením technické specifikace e-tržišť a s metodickou podporou subjektům účastnících se na zadávání veřejných zakázek prostřednictvím e-tržišť. Náklady na tyto práce však rozhodně nedosáhly výše uváděné NKÚ.
NKÚ vyslovil závěr, že v rámci celého procesu uzavírání koncesních smluv došlo k porušení ZVZ a KZ tím, že došlo k účelovému snížení předpokládaných hodnot veřejných zakázek týkajících se metodické podpory při uzavírání koncesních smluv a vytváření koncesní dokumentace. Předmětné veřejné zakázky však spolu ve smyslu obou zákonů nijak nesouvisely, proto nemohlo dojít k zákonnému porušení.
Závěry v oblasti vedení dokumentace a archivování považuje ministerstvo za dílčí a přijalo příslušná nápravná opatření. Nové vedení zpracovává podrobnou analýzu a s ohledem na získané zkušenosti vidí jasně převažující pozitiva. Vzhledem k měnícím se potřebám na trhu počítá pro další rozvoj tržišť s možnou flexibilní úpravou parametrů. Vedení ministerstva je přesvědčeno, že tyto elektronické nástroje jsou nezbytné.