11. 3. 2013
Základní fakta:
Na Státním fondu rozvoje bydlení (SFRB) vzniklo podezření, že dochází k neoprávněnému vyplácení úrokových dotací v programu PANEL, které nebylo v souladu s podmínkami nařízení vlády, podle kterého se program řídí. SFRB se obrátil na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) s žádostí o stanovisko a společné řešení situace.
Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s. (ČMZRB), která je administrací programu pověřena od roku 2001 přiznávala úrokovou dotaci i v případech, kdy si její příjemci sjednali nový úvěr, kterým refinancovali svůj původní úvěr, čímž se dopustili porušení podmínek nařízení vlády. Jde o pochybení ČMZRB, a.s., neboť vyplácení úrokových dotací v případě refinancování úvěru je v rozporu s nařízením vlády č. 299/2001 Sb. ČMZRB svým souhlasem s poskytováním úrokových dotací i v případě refinancování úvěrů v konečném důsledku ohrozila samotné příjemce státní podpory. Tito příjemci ztratili možnost úrokovou dotaci dále čerpat.
Poté, kdy SFRB zjistil, že ČMZRB poskytování úrokových dotací nabízí i v případech refinancovaných úvěrů opakovaně banku upozorňoval, že její postup je v rozporu s citovaným nařízením vlády. I přesto však banka postupovala uvedeným způsobem. V prosinci loňského roku na základě stanoviska Ministerstva pro místní rozvoj banka vyplácení úrokových dotací u refinancovaných úvěrů zastavila.
Současně v některých případech banka vyplácela úrokové dotace ve výši, která přesahovala úroky aktuálních splátek bankovních úroků. Banka přitom nesledovala, zda tímto způsobem může docházet k výplatě státní podpory nad rámec celkových skutečně placených úrokových nákladů.
Aby bylo možné ochránit příjemce dotace před ztrátou nároku na podporu MMR ČR společně se SFRB připravili materiál pro jednání vlády, který navrhuje řešení na legislativní úrovni.
Navrhované řešení:
Přijetí legislativní úpravy, která poskytování státní podpory i v případě refinancování úvěrů poskytovaných v rámci programu PANEL do budoucna umožní. MMR navrhuje také úpravu, která zajistí, že chybný postup ČMZRB nebude znamenat ztrátu pro příjemce dotací. ČMZRB způsobila, že se příjemci úrokových dotací, kteří nerefinancovali své úvěry s využitím státní podpory, dostali do nerovného postavení s příjemci, kterým banka úrokovou dotaci schválila a vyplácela i v rámci refinancování jejich úvěrů. Smyslem návrhu legislativní úpravy je takto vzniklou nerovnost odstranit a zajistit, že státní podpora, která již byla vyplacena, nebude muset být ze strany příjemců vrácena.
Příjemcům, kterým ČMZRB nejprve vyplácení státní podpory slíbila nebo dokonce státní podporu začala vyplácet a následně její vyplácení zastavila, by státní podpora měla být podle navrhované úpravy vyplácena i nadále.
Poskytování státní podpory formou úrokové dotace i v případě refinancování úvěrů by mělo být podle návrhu legislativní úpravy možné pouze za podmínky, že dotace bude vyplácena maximálně ve výši skutečně placených úroků, že nebude překročena původně schválená celková výše podpory a že doba splatnosti úvěru nepřekročí dobu původně sjednanou, tedy dobu maximálně 15 let, od schválení původního úvěru.
SFRB zřídil e-mailovou adresu:
dotazy-panel@sfrb.cz, na kterou se mohou příjemci úrokových dotací se svými dotazy týkajícími se refinancování úvěrů obracet. Upozorňuje však na to, že pokračování ve vyplácení dotací v těchto nepovolených případech nebude možné dříve, než nabude právní účinnosti nový vládní předpis.
Zároveň se SFRB omlouvá všem příjemcům úrokové dotace, kterých se pochybení ČMZRB, jako jeho mandatáře dotklo a to nejen za vlastní pochybení banky a jeho důsledky, ale i za celkový přístup v dosavadní komunikaci ČMZRB, a.s.
MMR ČR informuje, že příprava legislativních opatření si vyžádá, vzhledem ke složitosti problému, nejméně tři měsíce. Konečné rozhodnutí přísluší vládě.
Další informace:
Podpora v rámci programu Panel dle nařízení vlády č. 299/2001 Sb., je aktuálně poskytovaná na základě 9.434 smluv.
ČMZRB sama identifikovala 225 případů, ve kterých bylo z její strany příjemcům schváleno poskytování úrokové dotace při refinancování jejich úvěrů.
Příklad:
V případě poskytnutí úvěru ve výši 5.7 mil. Kč, schválené úrokové dotaci 4% a době splatnosti 15 let je skutečné čerpání dotace 126 tis. Kč ročně.
Neoprávněně bylo takto vyplaceno 16 mil. Kč.