Jankovský: Cestovní ruch může být výrazně efektivnější
Jankovský: Cestovní ruch může být výrazně efektivnější
27. 3. 2013
Vláda dnes na svém jednání projednala novou Koncepci státní politiky cestovního ruchu v České republice na období 2014 – 2020. Koncepce přináší zvýšení konkurenceschopnosti cestovního ruchu jak na národní tak i regionální úrovni. Cílem je udržení ekonomické výkonnosti cestovního ruchu a jeho další rozvoj. Výsledkem aplikace nové strategie bude vytvoření chybějícího systém řízení cestovního ruchu včetně jeho dlouhodobého financování.
Koncepce je propojená s realizací národního marketingu, který je popsaný a specifikovaný ve schválené Marketingové strategii agentury CzechTourism (strategie se schvaluje na úrovni MMR). Oba materiály byly připravovány současně a jsou tedy vzájemně provázané.
CzechTourism se nyní bude prioritně orientovat na podporu příjezdového cestovního ruchu (incoming), a to především na perspektivní trhy Ruska, Číny a Latinské Ameriky. „V současné době již probíhají změny v síti zahraničních zastoupení. Otevíráme nová zastoupení v Číně, stávající zastoupení ve světě se optimalizují a ve vybraných zemích posilujeme rozpočty“, říká ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. CzechTourism zároveň omezí aktivity v rámci podpory domácího cestovního ruchu. Toto by mělo být doménou především jednotlivých krajů a oblastí. Jde tedy o celkovou racionalizaci výdajů státu na marketingové aktivity.
Mezi nejdůležitější návrhy koncepce patří srozumitelnější vymezení postavení MMR,, agentury CzechTourism a dalších subjektů jako jsou například kraje. Toto vymezení pak ukončí realizace často protichůdných opatření. Tento stav přispívá ke klesající výkonnosti cestovního ruchu, nedostatečnému využití možností České republiky a ne vždy efektivně využitým finančním zdrojům.
MMR také navrhuje Zákon o podpoře rozvoje cestovního ruchu, jehož věcný záměr je v současné době projednáván v legislativní radě vlády. „Zároveň chceme zajistit financování cestovního ruchu v rámci nového období pro čerpání peněz z fondů EU 2014 – 2020“, podotýká ministr Jankovský.
Za pomoci připravovaného zákona chce MMR podpořit a stabilizovat regionální spolupráci mezi veřejným, privátním a neziskovým sektorem na principech destinačního managementu. Fungující organizace destinačního managementu by měly být informačním a marketingovým základem pro kvalitní prezentaci České republiky v zahraničí a podporovat marketing českých destinací v rámci domácího cestovního ruchu.
Součástí návrhů je i změna ve způsobu uplatňování dotační politiky. Ta bude nově zaměřena na využívání integrovaných přístupů na regionální úrovni, využívání nových finančních nástrojů (zvýhodněné úvěry) apod. Přímá dotační politika totiž v minulosti vedla k deformaci tržního prostředí (podpora komerční infrastruktury a služeb cestovního ruchu). Tento způsob podpory byl kritizovaný i samotnými podnikateli.