27. 7. 2009
Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje v rámci strategie Smart Administration, tj. využití evropských fondů pro zvýšení transparentnosti a efektivnosti výkonu veřejné správy, projekt vytvoření národní infrastruktury pro elektronické zadávání veřejných zakázek v ČR (NIPEZ). Cílem projektu vyvinout programové řešení, metodickou a technickou podporu při zavedení elektronického zadávání veřejných zakázek na všech úrovních státní i veřejné správy pro všechny kategorie zakázek podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
Elektronizace veřejných zakázek představuje výrazný efektivní prvek zajištění veřejného investování. Zvýšení transparentnosti a efektivnosti bylo potvrzeno u řady dílčích řešení, která byla doposud v ČR zavedena. Vytvořením celonárodní infrastruktury chce ministerstvo urychlit rozvoj elektronických obchodních praktik ve veřejném sektoru. V současné době ministerstvo zajišťuje především legislativní rámec zadávacího procesu. Vývoj infrastruktury pro zadávání zabezpečují významní veřejní zadavatelé nebo privátní sektor.
„Projekt by vedl k posílení transparentnosti vybírání dodavatelů státních zakázek, ale také k zefektivnění a velké úspoře nákladů ve fázi výběru a nákupu. Hovoříme o úspoře v řádu miliard korun,“ uvedl ministr Rostislav Vondruška.
S ohledem na významný finanční objem v rámci veřejných investic a na skutečnost, že připravovaná řešení budou používat všechny kategorie zadavatelů podle zákona o veřejných zakázkách, bude v první fázi projektu v roce 2009 zpracován návrh variant realizace uvedeného záměru, včetně studie proveditelnosti formou Cost Benefit a analýzy všech variant. Tato fáze bude hrazena z Operačního programu lidské zdroje a zaměstnanost.
V letech 2010 až 2011 je plánována druhá fáze projektu – realizace vybrané varianty. Tato fáze projektu představuje vytvoření navržené infrastruktury, zahájení pilotního provozu u reprezentativního vzorku veřejných zadavatelů a následnou implementaci na národní úrovni.
Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek se stane nedílnou součástí eGovernmentu - bude zajištěna návaznost na ostatní projekty (např. komunikace prostřednictvím datových schránek, Národní digitální archív, základní registry a informační systém územní identifikace. Potřebné finanční zdroje na realizaci druhé fáze budou hrazeny z Integrovaného operačního programu.
„V ideálním případě by se tento projekt týkal všech veřejných zakázek v Česku pro všechny resorty, tedy všechny ministerstva,“ uvedl dále ministr.
Realizace projektu NIPEZ bude představovat výrazný rozvoj elektronické veřejné správy (eGovernment), poskytované prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií (ICT) na místní, regionální i národní úrovni s provázaností na úroveň mezinárodní. Důsledným využíváním projektu NIPEZ bude zajištěno posílení transparentnosti procesu veřejného investování i dosažení výrazné úspory veřejných finančních zdrojů.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Tiskové oddělení
Staroměstské nám. 6
110 15 Praha 1
Tel.: +420 224 861 126
E-mail:
tiskove@mmr.cz
Web:
http://www.mmr.cz/