13. 1. 2009
Srovnání a hodnocení připravenosti jednotlivých řídících orgánů na čerpání strukturálních fondů, ke kterému dochází na stránkách denního tisku v této době, považuji za nepřesné a zavádějící.
Jedním z nejdůležitějších cílů vyjednávání s Evropskou komisí (EK) o využití strukturálních
fondů na období 2007-2013 je přesvědčit EK o tom, že s finančními prostředky, určenými
ke zvýšení hospodářské a sociální soudržnosti jednotlivých členských zemí a ke zvýšení
konkurenceschopnosti evropské ekonomiky, bude naloženo transparentním a předvídaným
způsobem. Takový proces předpokládá vysokou míru znalostí nejen evropských pravidel,
ale i konkrétních potřeb jednotlivých členských zemí v oblasti, kterou považuje
členská země za významnou v oblasti podpor. Z tohoto důvodu je zřejmé, že srovnání
problémů vyjednávání jednotlivých operačních programů (OP) mezi sebou navzájem anebo
také rychlosti vzájemných vyjednávání jednotlivých členských zemí je sporné.
Harmonogram vyjednávání nestanovila česká strana, ale EK a její vyjednávací tým.
Harmonogram odpovídá stavu připravenosti jednotlivých OP a kapacitním možnostem.
V tomto smyslu se česká strana snaží vyjednat s EK takovou formu podpory v jednotlivých
OP, která vychází z konkrétních požadavků a potřeb té které oblasti. Pokud tedy
existují reálné problémy v oblasti podpory ve zvyšování konkurenceschopnosti naší
ekonomiky (respektive firem) a to zejména s důrazem na zavádění nových technologií,
inovací, poznatků vědy, techniky a moderních metod do naší ekonomiky, je pochopitelné,
že EK chce ujištění o přímé vazbě mezi operačními programy, které se touto problematikou
zabývají.
S politováním opětovně konstatuji, že předchozí vlády připravily programové dokumenty
v takové podobě, že je není možné bezezbytku a bez výhrad ze strany EK projednat
a to zejména proto, že nebyly dokumenty programovými. To se projevuje především
v nepochopení problematiky vzájemné provázanosti mezi jednotlivými OP. Ostatně v
tom je největší problém vyjednávání programového dokumentu OP Výzkum a vývoj pro
inovace ve vztahu k OP Podnikání a inovace.
Problematika vyjednávání Integrovaného operačního programu (IOP), který je v působnosti
ministerstva pro místní rozvoj (MMR) a na kterém se podílí se svými kompetencemi
ministerstvo vnitra, ministerstvo zdravotnictví, ministerstvo kultury a ministerstvo
práce a sociálních věci je zcela odlišná. IOP lze s trochou nadsázky nazvat "malým
národním strategickým referenčním rámcem pro veřejnou správu". Obsahuje totiž
intervence, které se týkají zejména investic do veřejné správy jak na úrovni státní
správy, tak i na úrovních regionálních a místních samospráv. Svým rozsahem významnou
měrou překračuje běžný rámec podpor, které byly do dnešního dne v české ekonomice
uplatněny. Současné vedení MMR zásadně přepracovalo původní dokument a v červenci
jej odevzdalo EK. Z její strany však do dnešního dne nebyla zaslána žádná pozice.
Nezávisle na tomto procesu vyjednávání MMR intenzivně pracuje, ve spolupráci se
všemi ostatními ministerstvy, na rozpracování IOPu do konkrétních podmínek a to
jak z hlediska realizace, tak z hlediska věcného obsahu.
Odlišnosti IOPu od ostatních OP se projevují například v tom, že MMR vytvořilo zcela
konkrétní a reálnou platformu pro realizaci. Vytvořili jsme jeden operační manuál
(prováděcí dokumentaci) na všech úrovních celého řízení a MMR trvale aktualizuje
a zpřesňuje všechny procesy a postupy, kterými bude tento operační program realizován.
Národní strategický referenční rámec (NSRR) vymezil oblasti intervencí, které jsou
předmětem IOPu a zároveň stanovil výši jednotlivých alokací. Je tedy nepochybné,
že k veřejné podpoře směřované v rámci strukturálních operací v období 2007-2013
do intervencí obsažených v IOPu bez pochyb dojde.
V průběhu vyjednávání pravděpodobně dojde ke zpřesnění postupů, procesů a k vyjasňování
pozic obou vyjednávacích stran. Takový vyjednávací proces lze považovat za přínosný
v případě, že obě strany budou stejným způsobem vnímat strategii toho, jak má být
dosaženo stanovených cílů v NSRR. Organizační struktura MMR u útvarů zodpovědných
jak za realizaci NSRR, tak za integrovaný operační program a OP Technická pomoc
je stabilní a není důvod ji považovat za rizikový faktor.
I nadále dochází k posilování administrativních kapacit v celé struktuře řízení
NSRR, OP a u IOPu na všech úrovních (včetně implementační struktury v jednotlivých
resortech), které se podílí na jeho realizaci.
Z těchto důvodů považuji vyjádření některých politiků (např. předsedy Výboru pro
evropské záležitosti Ondřeje Lišky ve včerejším televizních vystoupení) za nepodložená.
Celý proces čerpání strukturálních fondů v České republice je skutečně procesem
dlouhodobým a vyvolávání politických tlaků bez znalosti věci považuji za zbytečné
znevážení současné práce mnoha odpovědných lidí. Proces přípravy realizace NSRR
byl hrubě zanedbán předchozími vládami.
Problémy s čerpáním SF v období 2004-2006 odrážejí nekoncepčnost a nesystémovost
konkrétních zodpovědných osob, které se na celém procesu realizace podílejí. V tomto
směru došlo k nápravě systému realizace v působnosti MMR a také ostatních řídících
orgánů tím, že byly důsledně definovány konkrétní úkoly, které se týkají realizace
jednotlivých operačních programů.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Odbor komunikace MMR ČR
Staroměstské nám. 6
110 15 Praha 1
Tel.: +420 224 861 126
E-mail: tiskove@mmr.cz
Web: www.mmr.cz
upraveno dne: 27. 09 2007, OVV