14. 1. 2009
Po té co nový stavební zákon prošel Senátem, vrací se s několika připomínkami a pozměňovacími návrhy zpět do sněmovny. "Současné pozměňovací návrhy spíše přispívají k prosazení zákona a ke zjednodušení celého schvalovacího procesu," říká k současnému stavu zákona, ministr pro místní rozvoj Radko Martínek.
Nový stavební zákon má zjednodušit doposud komplikovaná stavební řízení. Zároveň
však klade vyšší nároky na stavební úřady. Schválením tohoto nového právního předpisu
tak dojde nejen ke zjednodušení, ale i k určitému zkvalitnění řízení.
"Klíčovým bodem k tomuto kroku je paragraf čtyři nového zákona. V něm jsou
vymezeny stavby bez ohlášení, které potřebují mimo jiné územní souhlas. Stavby na
ohlášení oproti tomu územní souhlas nepotřebují, ale potřebují souhlas souseda.
Existuje tedy možnost sloučit územní řízení a stavební řízení. V zákoně je také
obsažen institut veřejnoprávní smlouvy - čili smlouvy stavebníka se stavebním úřadem
o tom, že stavbu provede takovým a takovým způsobem. To vše jsou věci, které stavební
úřad zváží na základě požadavku stavebníka, vyhodnotí způsob, který je nejjednodušší
a který vede nejkratší cestou k cíli. Klíčové je zde také to, že nový stavební zákon
ukládá stavebním úřadům povinnost, že pokud je to možné, tak k tomuto cíli využijí
pouze jedno rozhodnutí a že tedy už nebude následovat několik řízení za sebou,"
řekl k novému zákonu Martínek.
Důležitým bodem nového stavebního zákona je také vyhláška o projektové dokumentaci.
Ta stanovuje náležitosti, které má mít projekt k územnímu řízení a jak má vypadat
projekt ke stavebnímu povolení. Nově je tedy vyžadováno při stavebním povolení i
předložení prováděcího projektu. To je důležité zejména z pohledu problému narušení
staveb v důsledku značného množství sněhu. Zvláště u těchto projektů je důležité,
aby investor předložil před zahájením stavby prováděcí projekt stavby.
Radka Burketová
tisková mluvčí
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
upraveno dne: 28. 02 2006, Martin Opatrný