14. 1. 2009
Od 12. do 15. ledna 2006 patří brněnské výstaviště nabídce dovolené, informacím o možnostech cestování a o zajímavých oblastech. Koná se zde totiž 16. ročník mezinárodního veletrhu průmyslu cestovního ruchu GO a 15. ročník mezinárodního veletrhu turistických možností v regionech REGIONTOUR. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR představuje na veletrhu Regiontour druhou a třetí vlnu komunikační kampaně k projektu na podporu domácího cestovního ruchu.
Druhá vlna komunikační kampaně s názvem "Doma je doma" se snaží občanům
ukázat, že i v České republice lze nalézt atraktivní podmínky pro dovolenou, za
kterými často cestují do zahraničí. Vizuály kampaně vtipně kombinují oblíbené prostředí
přímořské pláže a s tím spojené aktivity s atraktivními lokalitami České republiky,
nabízející podobné vyžití. Tato druhá vlna kampaně bude spuštěna v únoru, potrvá
30 dní a k vidění bude na zhruba 200 billboardech po celé České republice.
Třetí vlna představuje "Svět počesku" vybízí k dovolené doma a má evokovat,
že je možné objet "svět" v rámci ČR. Pracuje se známými i méně známými
oblastmi České republiky a představuje je jako variantu zahraničních míst, např.
"Amerika počesku", "Sibiř počesku", apod. Je připraveno celkem
sedm vizuálů představující svět u nás. Kampaň bude opět k vidění na 400 až 600 kusech
billboardů a to po dobu 30 dnů v období duben/květen 2006.
"Obě vlny kampaně jsme cílili na období, kdy se lidé rozhodují, kde stráví
svoji dovolenou," řekl Radko Martínek, ministr pro místí rozvoj ČR. "Kampaň
určitě také přispěje ke zvýšení víkendové a výletní turistiky v rámci naší republiky,"
doplnil Martínek.
Komplexní projekt na podporu domácího cestovního ruchu byl představen Ministerstvem
pro místní rozvoj ČR v říjnu 2005. Skýtá systematickou součinnost s kraji České
republiky a paralelně také komunikační kampaň zaměřenou na její občany, která by
měla zvýšit povědomí o výhodách tuzemského cestovního ruchu a prezentovat známé,
ale především méně obvyklé turistické lokality. Hlavním cílem projektu je podpora
zaměstnanosti v krajích prostřednictvím rozvoje cestovního ruchu a skutečné nastavení
systému, který ve své konečné fázi opravdu změní úroveň služeb v cestovním ruchu
v České republice. Kvalita služeb v regionech často zaostává a brání tak dalšímu
rozvoji turistického ruchu.
Na projektu podpory domácího cestovního ruchu spolupracuje ministerstvo s agenturou
CzechTourism, která připravila úvodní zkušební kampaň "Všude dobře, doma nejlíp".
Na tu pak navázala na podzim 2005 první komunikační kampaň vlastního projektu s
názvem "Rozhlédněte se doma". Vizuálům této vlny kampaně dominoval motiv
rozhledny a turisty s dalekohledem zasazené do scenérie z různých ročních období
i míst celé ČR. Kampaň vybízela k návštěvě zajímavých domácích lokalit a současně
propagovala portál www.kudyznudy.cz a doprovodné soutěže. "Podzim ve výškách"
byl soutěží pro širokou veřejnost, která probíhala v rámci první vlny kampaně od
17. 9. 2005 do 30. 11. 2005. Jejím cílem byly návštěvy vybraných rozhleden po celém
Česku. Během "Podzimu ve výškách" navštívil ministr Martínek společně
s dalšími milovníky turistiky celkem devět rozhleden v různých krajích. Výsledky
této soutěže budou vyhlášeny v rámci právě probíhajících veletrhů cestovního ruchu
GO a Regiontour. Vítězem se stane ten, kdo nasbíral nejvíce kódů z rozhleden do
soutěžního průkazu.
Agentura CzechTourism připravila a realizovala v roce 2005 řadu dalších projektů
pro podporu domácího cestovního ruchu. Např. Turisté vítáni, Katalog Kudy z Nudy
a dále nový projekt, který je financován z prostředků EU a nese název Mediální podpora
domácího cestovního ruchu. Podle ředitele agentury Rostislava Vondrušky tyto projekty
významně přispívají k rozvoji domácího cestovního ruchu v několika oblastech s cílem:
vychovat novou generaci k podnikání v cestovním ruchu s novým přístupem ke klientovi
(Turisté vítáni), pomoci podnikatelům působícím v oblasti cestovního ruchu k jejich
zviditelnění a přilákání klientely (Kudy z Nudy) a v neposlední řadě pomoci městům
a obcím ve spolupráci s podnikateli vybrat, co je v turistickém regionu atraktivní
a umět to prodat pomocí médií.
Klíčovým krokem ministerstva je vytvoření systému vzdělávání, který povede k podpoře
růstu cestovního ruchu v ČR. "Je to nutný předpoklad pro dobré využití infrastruktury
a potenciálu regionů, jenž se bez služeb odpovídající kvality neobejde. Koncepce
podpory domácího cestovního ruchu počítá s nastavením činností a procesů ve spolupráci
s regiony. Ty si samy určí priority, potřeby a způsoby řešení problematiky cestovního
ruchu," řekl ministr pro místní rozvoj Radko Martínek a dodal, že nové programovací
období čerpání finančních prostředků z fondů EU podpoří budování nezbytné infrastruktury
v regionech v součinnosti s nimi.
Projekt školení a vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu bude zahájen počátkem
roku 2006 a je směřován do tří oblastí: odborného a profesního vzdělávání, do oblasti
informačních technologií aplikovaných v cestovním ruchu a jazykové přípravy, která
se bude soustředit na oborová specifika a terminologii. Projekt je zaměřen na podnikatelské
subjekty, resp. zaměstnance malých a středních firem a zájemce o zaměstnání v cestovním
ruchu. Spolufinancován je ze strukturálních fondů EU a národními veřejnými rozpočty,
koncipován je jako celoživotní mimoškolské a distanční vzdělávání.
Dalším zdrojem podpory rozvoje cestovního ruchu v České republice jsou dotace, které
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR poskytuje. Pro rok 2006 byly na podzim 2005 vypsány
dotační programy na podporu rozvoje lázeňství a na podporu budování doprovodné infrastruktury
pro sportovně-rekreační aktivity v celkové výši 150 mil. Kč. Předpokládá se ještě
další navýšení prostředků z rezerv ministerstva o 97 mil. Kč. Termín pro předložení
projektů a žádostí o dotace byl stanoven na 31. 1. 2006.
Podstatnou podporou cestovního ruchu je i participace ministerstva a agentury CzechTourism
na veletrhu GO a REGIONTOUR, nad kterými Ministerstvo pro místní rozvoj ČR převzalo
i v roce 2006 záštitu. Letošní ročník je také důležitou součástí rozsáhlého projektu
ministerstva a agentury CzechTourism na podporu domácího cestovního ruchu. Ministerstvo
finančně podporuje účast krajů, neziskových organizací z oblasti cestovního ruchu
a dalších subjektů, podílí se na přípravě a pořádání MeetingPointu pro zahraniční
nákupčí a také na organizaci a zajištění doprovodného programu. Prostřednictvím
informačního střediska ministerstva bude v rámci expozice Česká republika v pavilonu
"V" zajištěna prezentace činností ministerstva pro účastníky Regiontouru.
Zásadní změnou organizace veletrhu se podařilo dosažení cíle spojení nabídky jednotlivých
regionů pro český trh s nabídkou přímo zahraničním touroperátorům. V rámci odborného
doprovodného programu MeetingPoint pořádá Ministerstvo pro místní rozvoj ČR konferenci
na téma "Podpora domácího cestovního ruchu ČR".
Od 1.12. 2005 již začalo vysílání panoramatických kamer na satelitním kanále TW1
- satelit ASTRA (vyšší sledovanost oproti jiným satelitům). Bližší informace naleznete
na webových stránkách MMR ČR www.mmr.cz nebo agentury CzechTourism www.czechtourism.cz. Vysílání a
jeho podpora ze strany ministerstva budou představeny na veletrhu Regiontour a Go.
Statistika:
Podle statistik více než polovinu cest uskuteční Češi po své vlasti. V prvním pololetí
2005 se jednalo o celkem 3 386 tis. pěti a vícedenních dovolenkových cest, z toho
více než polovina, 1 922 tis., po České republice. Průměrný počet přenocování na
1 delší cestu byl 7,2 nocí, z toho 6,5 nocí doma a 8,1 v zahraničí. Průměrné výdaje
na jednu delší cestu dosáhly 7 288 Kč, z toho 3 127 Kč v České republice a 12 749
Kč v zahraničí. Celkové výdaje pak v tuzemsku představovaly 6 mld. Kč a v zahraničí
18,7 mld. Kč. Oproti stejnému období roku 2004 se celkové výdaje Čechů v ČR zvýšily
o 17 % a v zahraničí o 21 %. Nejoblíbenějšími kraji se staly kraj Královéhradecký,
kde bylo uskutečněno 299,3 tis. cest, Liberecký kraj (226,4 tis. cest) a kraj Jihočeský
(206,3 tis. cest). Nejvyšší nárůst, téměř 204%, zaznamenal oproti stejnému období
roku 2004 kraj Zlínský, 145% kraj Pardubický a 125% kraj Vysočina.
Za rok 2004 uskutečnili Češi 5 552 tis. pěti a více denních cest po své vlasti z
celkového počtu 9 583 tis. cest. Počet přenocování na jednu cestu doma činil 8,4
noci, zatímco v zahraničí 9 nocí. Celkové výdaje představovaly hodnotu 70 619 mil.
Kč, z toho 18 682,7 mil. Kč, tedy pouze 26,5 % utratili čeští turisté v ČR. Dovolená
na našem území je stála přibližně 3 365 Kč a v zahraničí 12 885 Kč. Výdaje vzrostly
oproti roku 2003 o 12 % u tuzemských cest a o 4 % u cest zahraničních. Nejoblíbenějším
místem českých turistů se stal Jihočeský kraj (778,9 tis. cest), následován Královéhradeckým
krajem s 678,8 tis. cest a krajem Libereckým s 583,3 tis. cest. Nejméně cest bylo
uskutečněno do kraje Ústeckého.
Cestovní ruch tvoří velmi důležité odvětví národního hospodářství České republiky,
tvoří zhruba 8,1 % HDP a zaměstnává přibližně 4% práceschopného obyvatelstva.
Radka Burketová
tisková mluvčí
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
upraveno dne: 13. 01 2006, Martin Opatrný