12. 1. 2009
V současné době vrcholí příprava návrhu věcného záměru zákona o veřejně prospěšných partnerstvích. Zákon - označovaný také jako zákon o PPP (Public Private Partnership) - bude upravovat oblast spolupráce veřejného a soukromého sektoru při financování a zajišťování některých veřejných služeb.
Hlavním gestorem zákona je Ministerstvo pro místní rozvoj. Účelem zákona je vymezení
zcela nového právního institutu: smluvní spolupráce mezi subjektem veřejného a soukromého
sektoru.
"Tento zákon má umožnit efektivnější využití soukromých a veřejných investic
a zároveň pomůže tomu, jak se mají dělat výběrová řízení. Nový zákon vznikl především
proto, že bylo nutné zapracovat směrnice a normy Evropské unie a pouhá novelizace
by akorát vytvořila další zmatek. Vytvořili jsme proto nový, jasný, přehledný a
hlavně aplikovatelný zákon v praxi, což jistě poslouží oběma stranám a především
veřejnosti," řekl ministr Jiří Paroubek.
Česká republika tak navazuje na legislativu evropskou. Do tohoto zákona jsou zapracovány
dvě směrnice:
· směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES ze dne 31. března 2004
o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního
hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb;
· směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. března 2004
o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky
a služby.
"V tuto chvíli se uzavírá připomínkové řízení, věcné připomínky budou zapracované
a do konce dubna bude MMR návrh zákona předkládat do vlády," zmínil ministr
Parobek. Spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem se využívá také ve vězeňství,
zdravotnictví, vzdělávání a pod.
"Tato spolupráce by mohla fungovat i v podpoře cestovního ruchu například
u projektů, které jsou doprovodné k hlavním činnostem, to znamená k ubytovacím
a stravovacím službám. Např. vznik golfových hřišť může být právě na bázi tohoto
partnerství. Obec vloží do projektu pozemek a investice do nezbytné infrastruktury.
Soukromý investor vloží peníze, know-how a marketingovou zkušenost," dodal
ministr Jiří Paroubek.
Veronika Skořepová
tisková mluvčí
Ministerstvo pro místní rozvoj
upraveno dne: 12. 04 2005, Martin Opatrný