9. 1. 2009
Vláda na svém dnešním jednání schválila návrh zákona o veřejných zakázkách a zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách. Schválen byl také návrh zákona o veřejně soukromých partnerstvích (koncesní zákon). Na ministru pro místní rozvoj, Radko Martínkovi, nyní je, aby odůvodnil vládní návrh zákona v Parlamentu České republiky.
"Návrh zákona o veřejných zakázkách upravuje zadávání veřejných zakázek v návaznosti
na nové směrnice Evropských společenství z dubna loňského roku, které mimo jiné
umožňují používat v zadávacím řízení nové moderní postupy, z nichž mnohé jsou spojeny
s elektronizací zadávacího procesu. Návrh dále reaguje na praktické zkušenosti z
aplikace stávajícího zákona o veřejných zakázkách v praxi. S ohledem na jeho uživatele
však bylo jeho cílem zároveň zachovat v co největší míře formu a systematiku stávající
právní úpravy," vysvětlil ministr Martínek, který zároveň vyjádřil přesvědčení,
že se nový zákon stane jedním ze základních pilířů efektivního vynakládání veřejných
prostředků v České republice.
Návrh zákona o veřejně soukromých partnerstvích upravuje postup zadavatele v koncesním
řízení. Dále upravuje zejména koncesní smlouvy uzavírané v rámci spolupráce mezi
zadavateli a jinými subjekty a podmínky pro jejich uzavírání. Zapracovává i příslušné
předpisy Evropských společenství. Účelem předkládaného návrhu zákona je vymezení
zcela nového právního institutu: smluvní spolupráce mezi subjektem veřejného a soukromého
sektoru.
Pojem veřejně soukromá partnerství (dále jen "Partnerství") vymezuje smluvní
spolupráci mezi subjektem veřejného a soukromého sektoru. Cílem této spolupráce
je společné zajištění určitých služeb veřejného zájmu, které jsou obvykle zabezpečovány
pouze veřejným subjektem. Orgány veřejné správy se často uchylují k této formě spolupráce
při realizaci projektů týkajících se infrastruktury, zejména v odvětví jako jsou
doprava, zdravotnictví, školství a obrana. "V poslední době dochází k výraznému
rozvoji Partnerství v mnoha oblastech veřejného sektoru v celosvětovém měřítku.
Příčinou rostoucího využití Partnerství je zejména skutečnost, že v rámci této spolupráce
získávají daňoví poplatníci lepší služby za nižší náklady, přičemž mohou získat
rovněž služby, které by jim veřejný sektor jinak vůbec nebyl schopen zajistit, neboť
na ně nemá potřebné kapacity," řekl Martínek.
Mezi další argumenty pro využívání této formy spolupráce patří podle jeho dalších
slov i řešení otázky rozpočtových omezení jednotlivých států, kde Partnerství umožňuje
potřebné financování veřejného sektoru ze soukromých zdrojů. Neméně důležitý je
také přínos z know-how a pracovních postupů, které se uplatňují v soukromém sektoru
pro veřejnou sféru. Významná je skutečnost, že v rámci Partnerství dochází k přesunu
rizik na soukromý sektor, tj. na subjekty, které mají obecně lepší schopnost řízení
a tím dochází k omezení celkových rizik při zajišťování služby veřejného zájmu.
"Efektivně fungující vztahy spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem by
měly přispět zejména k efektivnější alokaci veřejných prostředků a k zajištění kvalitních
veřejných služeb pro daňové poplatníky," řekl ministr.
V pozadí přijetí obou zákonů stojí nové evropské zadávací směrnice č. 17 a 18 z
loňského roku. Na základě analýzy možností jejich transpozice do právního řádu České
republiky došlo Ministerstvo pro místní rozvoj k závěru, že stávající zákon č. 40/2004
Sb. lze jen velmi obtížně novelizovat v tak velkém rozsahu, který nové směrnice
vyžadují, a je potřeba přijmout zcela nový zákon o veřejných zakázkách.
<
Radka Burketová
tisková mluvčí
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
upraveno dne: 22. 07 2005, Martin Opatrný