8. 1. 2009
Principy předkládaného zákona vycházejí z potřeby zvýšení kvality přípravy veřejných investic. Při přípravě zákona spolupracovalo Ministerstvo pro místní rozvoj s experty Komise pro vnitřní trh EU a s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který je spolupředkladatelem zákona.
Principy předkládaného zákona vycházejí z potřeby zvýšení kvality přípravy veřejných investic. Při přípravě zákona spolupracovalo Ministerstvo pro místní rozvoj s experty Komise pro vnitřní trh EU a s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který je spolupředkladatelem zákona.
Účelem navrhovaného zákona je vytvoření právního rámce pro optimální podmínky pro veřejné investování, harmonizaci zadávacího řízení s právem EU a tím umožnění sjednocení pojmů a diferenciace mezi jednotlivými předměty veřejné zakázky. Rovněž by měla být sjednocena úprava zadávání veřejných zakázek s právními předpisy EU, založená na transparentnosti a zamezení skryté diskriminace jako zásadní podmínky pro čerpání prostředků ze strukturálních a Kohezního fondu EU.
Rozhodující změny v předkládaném návrhu:
Zákon je rozdělen do dvou samostatných zákonů - na zákon o veřejných zakázkách a na zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách.
Dosavadní finanční limit 1 mil. Kč, pod který může zadavatel zadávat své zakázky bez použití zákona, by měl být nově ve výši 2 mil. Kč.
Do působnosti zákona bylo nově zařazeno tzv. zcizování nemovitostí a práv s nimi spojených (jedná se o nákup nemovitostí, které pod režim zákona o veřejných zakázkách doposud nespadaly).
Návrh zákona, který bude předložen vládě, obsahuje také novou úpravu podmínek zrušení zadávacího řízení, podle nichž by měl zadavatel právo vyhradit si odmítnutí všech nabídek.
V zákoně je pamatováno i na složení hodnotící komise, která stanoví přesnější pravidla pro jmenování komisí a jejich jednání.
Nová právní úprava předpokládá zjednodušení správního řízení a předpokládá důslednější ověřování postupu zadavatele při zadávání veřejné zakázky v souladu se zákonem. Stejně tak by měla být dána možnost ověřit, zda případný odpůrce, jemuž zakázka nebyla přidělena, měl reálnou možnost zakázku získat.