8. 1. 2009
Předkládané pojetí vymezení regionů se soustředěnou podporou státu (jeho metodika a navrhovaná aktualizace) vychází z filosofie, pojetí a zkušeností Evropské unie a jednotlivých zemí EU, kde podpora vybraným regionům je významnou součástí jejich regionální politiky.
Předkládané pojetí vymezení regionů se soustředěnou podporou státu (jeho metodika
a navrhovaná aktualizace) vychází z filosofie, pojetí a zkušeností Evropské unie
a jednotlivých zemí EU, kde podpora vybraným regionům je významnou součástí jejich
regionální politiky. Dále z pojetí, metodiky a dosavadních zkušeností s podporou
problémových regionů v České republice. Rovněž ve svém programovém prohlášení se
vláda v části 5.1 Regionální rozvoj zavázala, že "s ohledem na zajištění vyváženého
územního rozvoje státu bude aktualizovat vymezení regionů se soustředěnou podporou
státu".
Návrh předpokládá vytvořit podmínky v rámci resortních programů podpor a operačních
programů strukturálních fondů pro regionální diferenciaci podpůrných prostředků
ve prospěch regionů se soustředěnou podporou státu a tím přispívat ke zmírňování
regionálních disparit .Principy regionální politiky EU představují základní priority
regionální politiky České republiky strukturálně postižené a hospodářsky slabé regiony,
do kterých se do značné míry koncentrují problémy hospodářského a sociálního rozvoje,
zejména vysoká nezaměstnanost.S ohledem na vývoj a změny v regionální struktuře
české ekonomiky bylo rozhodnuto pro období 2004 až 2006 toto vymezení aktualizovat
s tím, že následující aktualizace již bude shodná s novým plánovacím obdobím EU,
které začíná od roku 2007.Výběr podporovaných regionů byl volen tak, aby zahrnoval
území, na kterém žije do 30 % obyvatel ČR. Regiony se soustředěnou podporou státu
vytvářejí základní rámec pro provádění regionální politiky státu, což by se mělo
projevit v jejich zvýhodnění v rámci resortních rozvojových programů a v koncentraci
prostředků věnovaných na jejich restrukturalizaci a posílení hospodářské základny.
Na základě stanoviska Ústeckého kraje bylo do návrhu zahrnuto i vymezení regionů
s vysoce nadprůměrnou mírou nezaměstnanosti (§4 odstavec 2 písmeno b) zákona
248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje), kam bylo zahrnuto území okresů, které
nejsou zařazeny jako strukturálně postižené nebo hospodářsky slabé, ale kde souhrnné
hodnocení nezaměstnanosti za léta 1999 až 2002 překračuje o 30 a více procent průměr
České republiky. Návrh obsahuje aktualizaci vymezení strukturálně postižených a
hospodářsky slabých regionů a regionů s vysoce nadprůměrnou nezaměstnaností na období
2004 až 2006, přehled použitých ukazatelů a algoritmus výpočtu a informaci o vývoji
této problematiky v ČR.
Strukturálně postižené regiony tvoří území okresů:
Most, Karviná, Chomutov, Teplice, Ostrava - město, Louny, Bruntál, Frýdek - Místek,
Jeseník, Nový Jičín
Hospodářsky slabé regiony tvoří území okresů:
Znojmo,Třebíč, Rakovník,Tachov, Přerov, Svitavy, Šumperk, Hodonín, Vyškov, Český,
Krumlov a území bývalých vojenských újezdů Ralsko a Mladá
Regiony s vysoce nadprůměrnou nezaměstnaností tvoří území okresů:
Děčín, Ústí nad Labem a Litoměřice
Petr Dimun, mluvčí MMR