Problém podjatosti vyřeší až nový stavební zákon
Problém podjatosti vyřeší až nový stavební zákon
16. 6. 2021
Vedení hlavního města Prahy v pondělí schválilo deklaraci o Pražském okruhu, ve které apeluje na stát, aby urychlil výstavbu Pražského okruhu. Stesky na to, že příprava stavby trvá neúměrně dlouho, jsou určitě na místě. Pokud ale pražský primátor Zdeněk Hřib viní z průtahů Ministerstvo pro místní rozvoj, pláče na špatném hrobě. Je proto nutné jemu i čtenářům vysvětlit podstatu problému.
Tím aktuálním není rozhodnutí ministerstva o tom, že pražský magistrát je podjatý, ale samotná podstata současného uspořádání stavební správy. Jako ministerstvo dlouhodobě upozorňujeme, že zejména velké dopravní stavby paralyzuje skutečnost, že o projektech rozhodují úředníci, kteří by podle zákona měli být nezávislí, ale nejsou. Jedná se totiž o zaměstnance radnic, kteří mají na důležitých záměrech celkem přirozeně nějaký zájem. Ostatně i primátor Hřib podporu Pražského okruhu několikrát veřejně deklaroval. Ministerstvo přišlo v novém stavebním zákoně s řešením – stavební úřady přejdou pod stát a jejich úředníci do služebního poměru, což jejich nezávislost a nestrannost zajistí. S tímto řešením souhlasila i Legislativní rada vlády. To ale primátor Hřib odmítá. On ani opozice ve svém návrhu zákona ovšem jiné řešení nenavrhuje.
Pražský okruh není jediná pražská stavba, kterou systémová podjatost zbrzdila. Aktuálně se komplikuje i stavba metra D, protože o podjatosti pražského magistrátu opakovaně rozhoduje Ministerstvo dopravy. Podobný problém se řešil i u Radlické radiály. Pane primátore, systémová podjatost není problém, který uměle vytvořil stát, ale je důsledkem nevhodného uspořádání stavební správy, jak konstatují soudy, u kterých rozhodování o ní nezřídka končí. Místo populistického obviňování státu si proto prosím problematiku nastudujte, a zkuste se zamyslet nad podstatou nového stavebního zákona, který by mohl městu a jeho velkým stavbám skutečně pomoci.
Klára Dostálová
Ministryně pro místní rozvoj