V dražební vyhlášce bylo uvedeno: „U předmětu dražby, který je motorovým nebo jiným vozidlem s technickým průkazem a je předmětem registru silničních vozidel, je vydražitel povinen doručit dražebníkovi nejdéle do pěti pracovních dní po dni konání dražby technický průkaz od vozidla, protokol o provedení evidenční kontroly ne starší než 14 dní, plnou moc pro dražebníka nebo původního vlastníka vozidla pro zápis změny vlastníka v registru silničních vozidel s úředně ověřeným podpisem vydražitele, doklad o pojištění vozidla (zelenou kartu) a uhradit k rukám dražebníka též administrativní poplatek ve výši 2.200,- Kč včetně DPH. Nesplní-li vydražitel povinnost stanovenou v předchozí větě a zmaří-li tak splnění povinnosti plynoucí ze zák. č. 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., v platném znění, je povinen uhradit nebo nahradit případné sankce uložené příslušným právním předpisem a současně uhradit dražebníkovi popř. jiným osobám vzniklou škodu.“
Na základě písemné žádosti o bližší vysvětlení pak dražebník odkázal kontrolní pracovníky na zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který v § 8, odst. 2 stanovuje, že žádost o zápis změny vlastníka silničního vozidla (…) se podává do 10 pracovních dnů ode dne přechodu vlastnického práva k silničnímu vozidlu. Jelikož u veřejných dražeb dochází po doplacení ceny dosažené vydražením k přechodu vlastnického práva zpětně k okamžiku udělení příklepu, a jelikož v některých případech může dojít k doplacení i s více než desetidenní prodlevou, dostávají se v takových případech ZVD a zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích do vzájemné kolize. Požádali jsme proto o stanovisko Ministerstvo dopravy.
Ve svém stanovisku Ministerstvo dopravy uvádí, že ze ZVD vyplývá, že pokud částka dosažená vydražením „nebude uhrazena, přechod vlastnictví nenastane. Z toho je možné odvozovat povinnosti účastníků, tedy správce konkurzní podstaty a vydražitele. Správce konkurzní podstaty by tedy měl o vozidlo řádně pečovat až do okamžiku uhrazení ceny dosažené vydražením, včetně povinnosti sjednání pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Vydražiteli by tedy povinnosti spojené s vlastnictvím a provozováním vozidla měly vzniknout až okamžikem uhrazení ceny dosažené vydražením. Jestliže ZVD uvádí, že vlastnictví vozidla přechází na vydražitele k okamžiku udělení příklepu, je zřejmé, že se jedná o obdobnou situaci, jako je dědické řízení. Okamžikem rozhodnutí soudu v dědickém řízení přechází majetek na dědice zpětně k datu úmrtí. V případě dědictví je v zákoně č. 56/2001 Sb., v § 8 odst. 2 písm. b) uvedeno, že stanovená povinnost předložení žádosti o zápis změny vlastníka silničního vozidla se podává do 10 pracovních dnů ode dne: „… nabytí právní moci rozhodnutí soudu v dědickém řízení.“ (...) Povinnost zápisu změny vlastníka silničního vozidla pro vydražitele tedy nastává okamžikem uhrazení ceny dosažené vydražením. Do tohoto okamžiku zákon ZVD vydražiteli neumožňuje s vozidlem nakládat, není tedy možné po vydražiteli vyžadovat plnění zákona č. 56/2001 Sb. zpětně, tedy k okamžiku udělení příklepu.
Přílohou k potvrzení o nabytí vlastnictví předmětu dražby vydaným dražebníkem je doklad, z něhož je zřejmé datum a způsob úhrady ceny dosažené vydražením, jak uvádí § 31 ZVD. Vydražitel by tedy na registračním místě měl předkládat i tuto přílohu.“
Výše uvedené stanovisko není právně závazné. Závazný výklad právních předpisů jsou oprávněny v konkrétním případě podávat pouze věcně a místně příslušné soudy. Oddělení veřejných dražeb se však v tomto případě se stanoviskem Ministerstva dopravy ztotožňuje.