V § 7 odst. 1, zákona č. 39/2020 Sb., o realitním zprostředkování, je uvedeno, že realitní zprostředkovatel musí být pojištěn „po celou dobu výkonu své činnosti“. Z uvedené definice vyplývá, že po dobu, kdy tuto činnost nevykonává, pojištění není nutné. Pojistnou smlouvu lze tedy ukončit, či přerušit nezaplacením pojistného na další období, pokud takový postup pojistná smlouva umožňuje. K jednoznačnosti takového stavu, tedy k průkaznosti a doložitelnosti v případě kontroly pojištění, je vhodné na dobu nevykonávání činnosti pozastavit u živnostenského úřadu vázanou živnost realitního zprostředkovatele.
Pokud se tak nestane, živnost není přerušena, a zprostředkovatel není pojištěn pouze proto, že neuzavírá obchody, ani je nevyhledává, ani jiným způsobem činnost nevyvíjí, pak nepochybí, nicméně je v případě kontroly pojištění na jeho straně potřebné takový stav prokázat, obhájit. Tedy, že činnost fakticky nevykonává, byť má živnost aktivní.
Nevykonávání činnosti není jen situace, kdy zprostředkovatel nezískává příjem z provizí, ale kdy zároveň aktivně nikde neinzeruje nemovitosti, neposkytuje placenou součinnost u obchodních případů dalších zprostředkovatelů, neposkytuje úschovu atd. Pokud má aktivní webové stránky či FB profil s nabídkou své činnosti, měl by je po dobu nevykonávání činnosti stáhnout, nebo na ně umístit upozornění, že v současné době aktivně činnost nevykonává. V případě tzv. „studeného volání“, tedy obvolávání majitelů samostatně inzerujících své nemovitosti k prodeji, se v případě, že tak činí samostatně svým jménem, také jedná o výkon činnosti realitního zprostředkovatele.
O výkon podnikatelské činnosti fyzické osoby se nejedná pouze tehdy, kdy inzerce, či telefonický kontakt a jiné činnosti s výstupem na veřejnost probíhají v zaměstnaneckém, manažerském či obdobném poměru, nebo jako jednatel. Pak je podnikatelským subjektem vykonávajícím činnost zprostředkovatele tento zaměstnavatel či společnost, kterou jednatel zastupuje. Tento stav však musí být při kontaktu s klientem či potenciálním klientem, při veřejné nabídce služeb či inzerci, patrný a jednoznačný.