Počet sociálně vyloučených lokalit a podíl osob vyloučených nebo ohrožených sociálním vyloučením je vyšší v hospodářsky problémových regionech především v Moravskoslezském a Ústeckém kraji a dále také v Olomouckém, Libereckém, Karlovarském a v některých částech Středočeského kraje.
Významným problémem vyloučených lokalit je časté umisťování žáků ze sociálně vyloučených rodin mimo běžné základní školy hlavního vzdělávacího proudu, do segmentu škol pro mentálně hendikepované děti, vzhledem k jejich častějším problémům s učením pramenícím z jejich sociálního znevýhodnění. Školy se tak často stávají místem sociální diferenciace i předčasné determinace budoucího úspěchu na trhu práce i v životě.
Zejména v hospodářsky postižených regionech a periferních oblastech pak situaci komplikuje rovněž nedostatečná dostupnost kvalitní zdravotní péče a zdravotních služeb. To je příčinou dalšího prohlubování sociálních rozdílů.
Vymezení: území se sociálně vyloučenou lokalitou, hospodářsky problémové regiony a regiony s vysokým počtem příjemců sociálních transferů
Daná problematika bude řešena prostřednictvím intervencí z níže uvedených specifických cílů
Integrovaný regionální OP (IROP)
- 2.1 Zvýšení kvality a dostupnosti služeb vedoucí k sociální inkluzi
- 2.2 Vznik nových a rozvoj existujících podnikatelských aktivit v oblasti sociálního podnikání
- 2.3 Rozvoj infrastruktury pro poskytování zdravotnických služeb a péče o zdraví
- 2.4 Zvýšení kvality a dostupnost infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení
OP Zaměstnanost (OP Z)
- 2.1.1 Zvýšit uplatnitelnost osob ohrožených sociálním vyloučením nebo sociálně vyloučených ve společnosti a na trhu práce
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV)
- 3.1. (IP3) Sociální integrace dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání