V budoucnu lze očekávat růst meziregionální diverzity mezi obcemi v periferiích, převážně emigračních, a obcemi v imigračních oblastech. Nároky na zajištění kapacity předškolního a základního školství jsou nerovnoměřně rozprostředné po ČR a zajištění dostatečné kapacity je nezbytné zejména v zázemí velkých měst a dalších místech se vzrůstající populací a ekonomickým růstem. Jako protitlak je důležité zachování dostupnosti kvalitního předškolního a základního vzdělání ve venkovském prostoru a posílení komunitní role školy jako centra celoživotního učení. Na místní úrovni je významným problémem nepřipravenost místních vzdělávacích soustav reagovat adekvátně na potřeby dětí se specifickými vzdělávacími potřebami, zejména dětí se sociálním znevýhodněním, specificky romské.
Vymezení: účelově vymezené funkční regiony řešící dané téma v oblasti sociální a vzdělávací sféry
- Zajištění dostatečných kapacit předškolního a základního školství v regionech
- Rozvoj inkluzivního vzdělávání s důrazem na území se sociálně vyloučenými lokalitami
- Rozvoj kvality, otevřenosti, vybavení a dostupnosti předškolního a základního vzdělávání v místě na základě zjištěných priorit, potřeb, naléhavosti a dat z území (akční plány rozvoje vzdělávání na místní úrovni)
- Posílení kvality a vybavenosti vzdělávání v relevanci k národnímu a regionálnímu trhu práce a regionálním RIS3 na základě zjištěných priorit, potřeb, naléhavosti a dat na území kraje (akční plány rozvoje vzdělávání na úrovni krajů)
Daná problematika bude řešena prostřednictvím intervencí z níže uvedených specifických cílů
Integrovaný regionální OP (IROP)
- 2.4 Zvýšení kvality a dostupnost infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení
OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV)
- 3.1 (IP1) Zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ
- 3.2 (IP1) Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích
- 3.3 (IP1) Rozvoj systému strategického řízení a hodnocení kvality ve vzdělávání
- 3.4 (IP1) Zkvalitnění přípravy budoucích a začínajících pedagogických pracovníků
- 3.5 (IP1) Zvyšování kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jeho relevance pro trh práce
- 3.1 (IP2) Kvalitní podmínky pro inkluzivní vzdělávání
- 3.1 (IP3) Sociální integrace dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání