V Ústí nad Labem by se mohla testovat auta bez řidiče

11. 04. 2017 | ČR

V ulicích Ústí nad Labem by se brzy mohla testovat auta bez řidiče. Město a region tak směřují k odvážné vizi stát se centrem výzkumu a vývoje autonomních řídících systémů a chytré mobility.

Celý článek

Od konce února běží v krajském městě projekt spolupráce Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP) a společnosti Valeo na zpracování dat pro vývoj autonomního řízení. Nově by podle chystaného projektu Smart Zone mohly v Ústí nad Labem probíhat také testovací jízdy aut bez řidiče. Vyplynulo to ze společné schůzky primátorky města Věry Nechybové, ministra dopravy Dana Ťoka, zástupkyně zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj Gabriely Nekolové, ředitele Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáše Sivička a dalších aktérů.

Pro testování aut bez řidiče se diskutovaly hned tři varianty – jako nejpravděpodobnější se momentálně jeví testování autonomního řízení v reálném provozu ve vymezené oblasti města Ústí nad Labem.

 

V Česku by šlo o ojedinělý a pilotní projekt, který má výrazný nadregionální dopad. Inspiraci a zkušenosti už nyní můžeme brát ze Švýcarska, kde ve městě Sion testují dva minibusy,“ říká primátorka města Věra Nechybová.

 

Testování tzv. aut bez řidiče v našem kraji je pro region obrovskou příležitostí pro modernizaci ekonomiky. Proto jsme také tento záměr zařadili do Akčního plánu Strategie hospodářské restrukturalizace Moravskoslezského, Ústeckého a Karlovarského kraje, který bude v červnu letošního roku projednávat vláda,“ vysvětluje předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje a zástupkyně zmocněnce vlády pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj Gabriela Nekolová. „Záměr má potenciál přilákat pozornost špičkových firem a expertů a navazuje na ambici kraje stát se chytrým regionem,“ oceňuje hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

 

Pilotním projektem, který v Ústí nad Labem rozběhlo koncem února Inovační centrum Ústeckého kraje, je spolupráce na vývoji systémů autonomního řízení mezi globálním dodavatelem dílů a systémů pro automobilový průmysl společností Valeo a v regionu působícími univerzitami UJEP a ČVUT.

 

Projekt v této fázi spočívá v anotování (popisování) videozáznamů z testovacích jízd vozidel vybavených systémy autonomního řízení. Znamená atraktivní pracovní zkušenost pro až 200 lidí, převážně studentů, a výhledově se může stát historicky nejvyšším smluvním výzkumem UJEP v řádu několika milionů. Naším cílem také je, aby vyústil v další navazující projekty v oblasti autonomního řízení naplňující naší vizi,“ dodává ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje Tomáš Siviček.

 

Přínos potvrzuje i ministr dopravy Dan Ťok: Česká republika patří mezi významné výrobce automobilů. Je důležité, abychom náš potenciál využili a nezaspali vývoj v této oblasti. Proto podporujeme rozvoj inteligentní dopravní infrastruktury a testování autonomních vozidel,řekl Ťok.

Dne 19. 4. 2017 se chystá na půdě ústeckého magistrátu další schůzka, a to již i se zástupci automobilek a dodavatelů technologií, kde se budou diskutovat jejich potřeby a technologické možnosti řešení testování aut bez řidiče přímo v Ústí nad Labem.

 

Ondřej Klein, Inovační centrum Ústeckého kraje

[gallery ids="868"]

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

AKCE v krajích: "SPRAVEDLIVÁ TRANSFORMACE a PROJEKTY"

12. 05. 2023 | ČR

Pozvánka na akce - praktická školení k OPST pořádané v Karlovarském a Ústeckém kraji ve dnech 22.-30. května 2023.

WORKSHOPY "SPRAVEDLIVÁ TRANSFORMACE A PROJEKTY"

06. 04. 2023 | ČR

Ve dnech 24.4.-27.4.2023 pořádáme workshopy v Karlových Varech a Ústí nad Labem.

KONFERENCE BUDOUCNOST ÚSTECKÉHO KRAJE

13. 03. 2023 | ČR

Ve dnech 11.-12. dubna 2023 se bude konat odborná konference "Budoucnost Ústeckého kraje - strategické zdroje a suroviny regionu".

Výzva: Demolice v sociálně vyloučených lokalitách pro rok 2023

15. 02. 2023 | ČR

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR vyhlásilo výzvu na dotace programu Podpora revitalizace území, podprogram Demolice v sociálně vyloučených lokalitách. Výzva č. 1 je přímo určena pro Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj.

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.