Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | ČR

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Celý článek

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

SCHVÁLEN 5. AKČNÍ PLÁN STRATEGIE RE:START

15. 12. 2022 | ČR

Vláda ČR schválila dne 14.12.2022 usnesením č. 1047 již 5. aktualizaci Souhrnného akčního plánu Strategie hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje 2023-2024.

Analýza dopadů budoucího odklonu od využití uhlí ve spalovacích zdrojích

29. 11. 2022 | ČR

do definovaných sektorů ve strukturálně postižených regionech ČR vycházející z činnosti Uhelné komise ČR a činnosti PS3 - zveřejněna ke stažení.

Účast na výměnném programu v Bosně a Hercegovině

16. 11. 2022 | ČR

Výměnného programu pro uhelné regiony v transformaci v regionu Tuzla v Bosně a Hercegovině se ve dnech 6.-9. listopadu 2022 také účastnili zástupci oddělení RESTART Ministerstva pro místní rozvoj ČR na základě pozvání Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje.

Zástupce oddělení RESTART se zúčastnil jednání a související diskuse k podpoře absorpční kapacity v uhelných regionech

08. 11. 2022 | ČR

Zástupci Evropské komise a řídících orgánů programů financovaných z Evropských fondů dne 7. listopadu vyhodnotili rozjezd nového programového období 2021-2027 jako úspěšný.

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.