Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | ČR

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Celý článek

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

SBĚR PODNĚTŮ PRO PŘÍPRAVU 5. AKČNÍHO PLÁNU !!

02. 05. 2022 | ČR

Vítáme zapojení ze strany veřejnosti do přípravy aktualizace 5. akčního plánu a uvádíme jaké jsou možnosti, jak se do přípravy zapojit.

Zástupci Evropské komise navštívili Severozápad

28. 04. 2022 | ČR

Ve dnech 26.-27. dubna 2022 navštívili zástupci Evropské komise Severozápad. Předmětem této návštěvy společně se zástupci MMR, MŽP a představiteli Karlovarského a Ústeckého kraje, bylo seznámení Evropské komise v čele s ředitelkou Generálního ředitelství EK pro regionální politiku (DG REGIO) paní Emmou Toledano Laredo s problémy, se kterými se tyto dva kraje potýkají a získat představu o závažnosti situace a zároveň o cílech a vizích těchto uhelných regionů.

Pozvánka na DISKUSNÍ WORKSHOP

20. 04. 2022 | ČR

Srdečně Vás zveme na DISKUSNÍ WORKSHOP, který se bude konat 12. května 2022 a kde se účastníci seznámí s přípravou 5. aktualizace akčního plánu Strategie RE:START a možnostmi zapojení do sběru podnětů pro ověření absorpční kapacity a tvorbu nových opatření.

Strategie RE:START představí aktuální stav realizace Akčních plánů

01. 04. 2022 | ČR

Strategie hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje RE:START představí aktuální stav realizace AKČNÍCH PLÁNŮ a informace o možnosti zapojení do sběru podnětů pro přípravu 5. aktualizace AKČNÍHO PLÁNU v rámci programu IROP tour po českých městech.

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.