Míříte do zahraničí? Pozor, komu svěřujete své peníze

Míříte do zahraničí? Pozor, komu svěřujete své peníze

9.8.2022

Cestovní ruch se po útlumu způsobeném pandemií covidu-19 celosvětově vzedmul. Lidé byli na cestování natěšení a mnohé destinace hlásí rekordní počty přijíždějících turistů. Chystáte-li se i vy strávit alespoň část letní dovolené v zahraničí, mějte se na pozoru. S rostoucím turismem se totiž „na scénu“ vrací i některé dřívější nešvary.

Nechcete-li, aby se vaše zahraniční dovolená proměnila v noční můru, věnujte pozornost zejména tomu, od koho služby nakupujete. Pokud se do ciziny vydáváte na vlastní pěst, musíte počítat s tím, že vaše spotřebitelská práva jsou slabší než u zájezdů a že v případě jakýchkoliv problémů s dopravou, ubytováním či jinými službami budete odkázáni na vlastní šikovnost, právní povědomí, jazykovou vybavenost a v neposlední řadě i trochu štěstí.

Patříte-li naopak k těm, kteří rádi přenechají starosti s přípravou cesty odborníkům a dovolenou chtějí strávit bez starostí a rizik, mějte na paměti, že „zájezd“, tedy kombinaci dvou a více služeb cestovního ruchu (typicky jde o dopravu a ubytování) smí podle zákona vytvářet a na trh uvádět jen cestovní kanceláře, tedy firmy, které disponují příslušným živnostenským oprávněním k provozování živnosti koncesované „Provozování cestovní kanceláře“. Nakoupit samozřejmě můžete i u cestovní agentury, ta však nemůže zájezdy sama pořádat – smí jen zprostředkovat jejich prodej a smlouvu o zájezdu s vámi musí vždy uzavřít jménem pořádající cestovní kanceláře.

Co v případě úpadku?

Na trhu se můžete občas setkat s nabídkou od dalších subjektů . U takových nabídek se vždy zajímejte o to, kdo je skutečným organizátorem. Ten, kdo organizuje „zájezd“, aniž by k tomu měl příslušnou koncesi, nejenže porušuje zákon, ale navíc pro vás jako zákazníka představuje riziko. Na rozdíl od koncesované cestovní kanceláře totiž nedisponuje pojištěním záruky pro případ úpadku.

Pokud by takovýto nelegální pořadatel zkrachoval, přijdete zřejmě nejen o vysněnou dovolenou, ale i o peníze, které jste do jejího nákupu investovali. A kdyby k úpadku došlo během vašeho pobytu v zahraničí, je možné, že byste museli také individuálně řešit (a tedy i platit) svůj návrat domů. Kdyby naproti tomu úpadek vyhlásila cestovní kancelář, u které jste zájezd koupili, vše za vás vyřeší pojišťovna, s kterou měla cestovka uzavřenu pojistnou smlouvu. Skutečnost, zda je daná cestovní kancelář opravdu pojištěna pro případ úpadku, si snadno ověříte na webu Ministerstva pro místní rozvoj.

Pomoc v nesnázích

Nejde ale jen o tyto extrémní situace. Výhody nákupu služeb u koncesovaných cestovních kanceláří se projevují i jinak. Organizátor zájezdu má například povinnost se o vás postarat v případě, že se ocitnete v nesnázích, a to i v situaci způsobené vyšší mocí. Pomůže vám najít náhradní cestovní řešení, zprostředkuje vám komunikaci na dálku či poskytne potřebné informace o zdravotních službách, konzulární pomoci apod. Tuto pomoc můžete očekávat i v případě, že se do nesnází dostanete vlastní vinou, jen musíte počítat s tím, že v takovém případě si cestovní kancelář může za svoji asistenci nechat zaplatit. U individuálních cest může podobný rozsah služeb poskytnout cestovní pojištění s asistenční službou.

Podrobněji se s problematikou prodeje zájezdů i jednotlivých služeb cestovního ruchu, stejně jako se svými právy v této oblasti, můžete seznámit v online příručce pro cestovatele, kterou naleznete také na webu ministerstva. Mimo jiné zjistíte, co je a co není zájezd, jak má vypadat smlouva a potvrzení o zájezdu, kdy a za jakých podmínek můžete od smlouvy odstoupit, jak můžete zájezd reklamovat, kdy vám může cestovní kancelář zájezd zdražit i mnoho dalších užitečných informací.