1. V jakých případech je vyžadováno posouzení vlivů koncepce na životní prostředí (SEA)?
Předmětem SEA jsou koncepce vymezené v
§ 10a odst. 1 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, tj. strategie, politiky, plány nebo programy včetně těch, které jsou spolufinancované z prostředků fondů Evropské unie, zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané, které stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1 zákona a které jsou zpracovány v některém z vymezených sektorů.
Vedle toho jsou předmětem SEA také koncepce, u kterých nelze podle stanoviska orgánu ochrany přírody vyloučit významný vliv na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti podle
zákona o ochraně přírody a krajiny.
Koncepce, u nichž je dotčené území tvořeno územním obvodem jedné nebo několika obcí, které stanoví využití území místního významu, a změny koncepcí podléhají SEA v případě, že se tak určí ve zjišťovacím řízení (tj. v rámci screeningu).
Předmětem SEA naproti tomu
nejsou koncepce zpracovávané pouze pro účely obrany státu, koncepce zpracovávané pro případ mimořádných situací a finanční a rozpočtové koncepce.
2. O čem je potřeba informovat veřejnost a jak k informování přistoupit?
V průběhu SEA jsou zveřejňovány zejména následující dokumenty a informace:
- Oznámení koncepce
- Závěr zjišťovacího řízení
- Návrh koncepce a vyhodnocení SEA (vč. případného naturového hodnocení)
- Stanovisko ke koncepci
Informace jsou zveřejňovány v elektronické podobě na
portálu CENIA a také na úředních deskách územních samosprávných celků (obcí a krajů).
Koná-li se veřejné projednání, pak předkladatel koncepce zveřejňuje na své úřední desce také informace o místě a času konání veřejného projednání a zápis z veřejného projednání. Příslušný úřad může určit, že se od veřejného projednání upouští.
3. Kdy a jak může veřejnost v rámci procesu SEA vyjádřit svůj názor?
Veřejnost má v průběhu SEA možnost uplatnit své vyjádření:
- k oznámení koncepce a
- k návrhu koncepce a vyhodnocení SEA (vč. případného naturového hodnocení)
Pro zaslání vyjádření jsou zákonem stanoveny lhůty (20 dní, resp. 5 dní po veřejném projednání), které musí být dodrženy. K vyjádření zaslaným po lhůtě příslušný úřad nepřihlíží.
Veřejná projednání probíhají po zveřejnění návrhu koncepce a vyhodnocení SEA a jsou organizována předkladatelem. Veřejnost může na veřejném projednání klást dotazy. Vyjádření jsou však poté překládána v písemné podobě.
4. Jak zohlednit připomínky, které veřejnost uplatnila?
Vyjádření uplatněná k oznámení koncepce může příslušný úřad zohlednit v závěru zjišťovacího řízení. V jeho rámci dochází k upřesnění obsahu a rozsahu vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví (tzv. scoping) a v případě koncepcí místního významu a změn koncepcí také k určení, zda bude koncepce podléhat SEA (tzv. screening). S přihlédnutím k uplatněným vyjádřením (popř. jejich absenci) může příslušný úřad dále také rozhodnout, že se v daném případě upustí od veřejného projednání.
Vyjádření uplatněná k návrhu koncepce a vyhodnocení SEA jsou zaslána předkladateli, který je vypořádá a na základě všech shromážděných podkladů pak připraví upravený návrh koncepce. Upravený návrh koncepce včetně informace o způsobu vypořádání všech vyjádření zašle příslušnému úřadu, který připraví stanovisko SEA. Po schválení koncepce je předkladatel povinen zveřejnit schválenou koncepci spolu s prohlášením, které obsahuje mimo jiné i informaci o účasti veřejnosti při zpracování koncepce a v rámci procesu SEA.
5. Další zdroje informací o SEA