Změny v úseku územního plánování
Jaké konkrétní změny přinesla novela stavebního zákona v územním plánování?
- Díky novele se může zásadně zkrátit doba pořizování aktualizací zásad územního rozvoje krajů a změn územních plánů nebo regulačních plánů v případě, že nebudou vyžadovány varianty řešení. Tím dojde k úspoře cca 3/4 roku až rok.
- U liniových staveb bude možné tzv. vybočení z koridoru, který je pro tuto stavbu vymezen v územním plánu, a to v případech, že z objektivních důvodů do něj nebude možné tuto stavbu umístit. Tím odpadá nutnost změny územního plánu. Příprava stavby se tak urychlí cca o 2 roky.
- Oproti dřívějšku jsou zkráceny lhůty pro podání návrhu na přezkum nebo zrušení opatření obecné povahy na 1 rok. Dřívější lhůta 3 let způsobovala velkou nestabilitu a nejistotu v území.
- Dokumenty územního plánování jsou povinně zveřejňovány na internetu, kde k nim má přístup každý bez omezení.
Můžete stručně, třeba v bodech, vyjmenovat další důležité koncepční změny na úseku územního plánování, které nastavila novela stavebního zákona?
1) Cyklus úplných
aktualizací územně analytických podkladů je prodloužen ze dvou let na čtyři roky. Větší důraz je kladen na
průběžné aktualizace.
2) Orgány územního plánování nově zodpovídají
za koordinaci záměrů, když jako dotčené orgány
vydávají závazná stanoviska z hlediska souladu záměru s politikou územního rozvoje a územně plánovací dokumentací a dále z hlediska uplatňování cílů a úkolů územního plánování. Nově totiž v jednom území rozhodují a stavby umísťují různé stavební úřady od ministerstev až po stavební úřady v obcích. Území je jen jedno, a proto je nutné zajistit koordinaci záměrů
.
3) Podmínkou účinnosti aktualizace, resp. změny územně plánovací dokumentace, je
zveřejnění úplného znění této dokumentace po aktualizaci, resp. změně. Je totiž nutné řešit stav, kdy se po několika změnách stala územně plánovací dokumentace nepřehlednou a bylo velice sporné, podle jakého právního stavu se vlastně rozhoduje.
4) Územní studii nyní může nechat zpracovat (a uhradit) i
žadatel/investor, pokud dodrží schválené zadání. Zadání i schválení možnosti využití této územní studie je však i nadále ponecháno orgánu územního plánování, aby řešení nebylo navrženo na úkor veřejných zájmů
.