Jaké jsou přínosy zavedení společného řízení?
1) Jedno společné řízení, kterým se stavba umísťuje i povoluje. Výsledkem je společné povolení. Nespornou výhodou je, že proti společnému povolení lze podat pouze jedno odvolání, případně jedna správní žaloba (tedy nedochází k řetězení možných opravných prostředků jako v případě samostatných postupů, bonusem pro investora je zřejmá časové úspora).
Novela stavebního zákona nadále zachovává i původní právní úpravu, tj. samostatné posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. proces EIA), samostatného územního řízení a samostatného stavebního řízení. Je čistě na volbě investora, zda využije některý z institutu společných řízení nebo k povolení stavebního záměru bude postupovat po jednotlivých krocích samostatných postupů.
Podstatné rozšíření možnosti využít institutu společného řízení na širší okruh staveb než tomu bylo před novelou.
- všechny stavby v působnosti obecných stavebních úřadů (včetně staveb na dráze a zařízení drah),
- všechny stavby v působnosti speciálních stavebních úřadů (vyjma staveb leteckých) tj. drážních – stavby drah; silničních - stavby dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací; vodoprávních – vodní díla
- stavby v působnosti jiného stavebního úřadu (Ministerstvo průmyslu a obchodu) – např. vybrané energetické stavby, stavby ropovodů a produktovodů
Společné územní a stavební řízení, kterým se stavba umísťuje a povoluje, lze vést jak
pro jednu stavbu, ale i
pro soubor staveb. V případě souboru staveb společné řízení vede a společné povolení vydává stavební úřad, v jehož působnosti je stavba hlavní souboru staveb. Ostatní stavební úřady vydávají v rámci společného řízení závazná stanoviska jako dotčené orgány.
2) Zavedení
společného řízení s posouzením vlivů na životní prostředí znamená, že do společného řízení, kterým se stavba umísťuje i povoluje, je integrován dříve samostatný postup posuzování vlivů na životní prostředí (proces EIA) podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Závazné stanovisko příslušného posuzujícího úřadu (krajského úřadu, nebo Ministerstva životního prostředí) není vydáváno v samostatném postupu před řízením u stavebního úřadu, ale v rámci společného řízení. Tento postup přispívá ke zrychlení a zefektivnění přípravy realizace staveb.
3) Na stejných principech je založeno i územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí.
Pozn.:
Pojmy – soubor staveb, stavba hlavní a stavba vedlejší - § 2 odst. 8 a 9 stavebního zákona
Působnost stavebních úřadů - § 13, § 15, § 16 odst. 2 písm. d) stavebního zákona
Územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí - § 94a a násl. stavebního zákona
Společné územní a stavební řízení – § 94j a násl. stavebního zákona
Společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí - § 94q a násl. stavebního zákona.