21. 1. 2013
MMR zveřejnilo nové statistiky o veřejných zakázkách a porovnalo je s rokem předchozím. Data ve statistikách jsou čerpány z informací uveřejněných zadavateli ve Věstníku veřejných zakázek. Týkají se tedy zakázek zadávaných dle Zákona o Veřejných zakázkách (podlimitních a nadlimitních) a nezahrnují informace o zakázkách malého rozsahu.
Z porovnání statistik o
zahájených veřejných zakázkách (dále jen VZ) z let 2011 a 2012 vyplývá následující:
- v roce 2012 došlo k celkovému nárůstu jak počtu, tak hodnoty VZ – o 11,7 % v počtu VZ a o cca 9% v předpokládané hodnotě.
- v roce 2012 se zvýšil počet i hodnota nadlimitních veřejných zakázek, u podlimitních veřejných zakázek výrazné změny zaznamenány nebyly.
- nárůst počtu zahájených zakázek je výrazný při srovnání 1. pololetí 2011 a 2012, kdy se patrně zadavatelé snažili zahájit zadávací řízení před účinností novely ZVZ, ve 2. pololetí 2012 dochází k poklesu oproti 2. pololetí 2011.
- výrazným způsobem v roce 2012 vzrostl počet zakázek zahajovaných veřejnými zadavateli, což je patrně způsobeno snížením dolního limitu pro podlimitní veřejné zakázky od 01.04.2012.
- co se týká struktury veřejných zakázek (dodávky, služby, stavební práce) k výrazným změnám oproti roku 2011 nedochází.
Z porovnání statistik o
zadaných veřejných zakázkách (dále jen VZ) z let 2011 a 2012 vyplývá následující:
- v roce 2012 došlo k celkovému nárůstu jak počtu, tak hodnoty VZ – o 34 % v počtu VZ a o 17% v předpokládané hodnotě.
- v roce 2012 se zvýšil počet i hodnota zadaných nadlimitních i podlimitních VZ (u podlimitních VZ je jiná situace než u zahájených podlimitních VZ z důvodů, že jsou zahrnuty i zadané zakázky ve zjednodušeném podlimitním řízení).
- nárůst počtu zadaných zakázek je výrazný při srovnání 2. pololetí 2011 a 2012, kdy se patrně projevilo snížení limitů pro podlimitní zakázky. VZ s předpokládanou hodnotou 1 – 2 mil Kč, které byly do 01.04.2012 zadány jako VZ malého rozsahu (a nebyly evidovány ve Věstníku veřejných zakázek), byly po 01.04.2012 zadávány jako podlimitní převážně ve zjednodušeném podlimitním řízení.
- výrazným způsobem v roce 2012 vzrostl počet zakázek zadaných veřejnými zadavateli, zejména ve 2. pololetí 2012 (viz zdůvodnění předchozího bodu). Tento trend blíže ilustruje srovnání 2011 a 2012 za srovnatelné období po účinnosti novely v roce 2012.
Počet a hodnota zahájených a zadaných VZ v daném období se nerovnají zejména z důvodu toho, že zadavatelé jsou ze zákona povinni uveřejnit oznámení o zadání zakázky i pro druhy zadávacího řízení, u kterých nebylo jejich povinností uveřejnit oznámení o zahájení zadávacího řízení - a to např. zjednodušené podlimitní řízení, jednací řízení bez uveřejnění. Proto je počet zadaných zakázek vyšší než počet zahájených. Zároveň však soutěží dochází ve většině případů ke snížení konečné ceny VZ v porovnání s předpokládanou hodnotou, a proto souhrnná cena všech zadaných VZ bývá zpravidla nižší než souhrn předpokládaných hodnot.
Srovnání nadlimitních a podlimitních VZ:
za období
01.04.2011 - 31.12.2011 byly uveřejněny výsledky VZ pro:
2692 nadlimitních VZ v hodnotě 100 553 840 305 Kč bez DPH
4127 podlimitních VZ v hodnotě 40 184 783 557 Kč bez DPH
za stejné období v roce 2012 (
01.04.2012 - 31.12.2012)
2475 nadlimitních VZ v hodnotě 126 494 281 666Kč bez DPH
5660 podlimitních VZ v hodnotě 38 912 982 389 bez DPH
Ve srovnatelném období tak v roce 2012 u nadlimitních VZ, kterých se úprava limitů netýkala, došlo k nárůstu o 9% v počtu veřejných zakázek a o nárůst celkové ceny VZ o 26%, zatímco o podlimitních VZ, u kterých se snižovaly dolní limity, došlo k výraznému nárůstu počtu VZ – o 37% a to dokonce při poklesu celkové ceny o 3%.
Co se týká struktury VZ (dodávky, služby, stavební práce) došlo v roce 2012 k nárůstu počtu i hodnoty VZ jak na dodávky, tak stavební práce – patrně opět v důsledku snížení limitů a zadávání zakázek ve zjednodušeném podlimitním řízení. Proto je markantní nárůst oproti zahájeným VZ.
Poznámka:
V tuto chvíli ještě nebyla provedena kontrola dat za měsíc prosinec 2012, a proto se ještě konečné hodnoty za rok 2012 mohou nepatrně změnit.
Vysvětlivky:
1.
V přiložených tabulkách jsou uvedeny statistiky o
zahájených veřejných zakázkách (dále jen VZ). Jedná se o veřejné zakázky, u kterých zadavatel odeslal v uvedeném období k uveřejnění příslušný formulář, kterým zahájil zadávací řízení např. oznámení o zakázce, oznámení o zakázce - veřejné služby (pro sektorového zadavatele). Jedná se o veřejné zakázky zadávané v režimu zákona (t.j. nadlimitní a podlimitní) a o zahájení otevřeného, užšího řízení či jednacího řízení s uveřejněním, nebo soutěžního dialogu. V případě, že je v přehledu informace „ neuvedeno“ znamená to, že zadavatel, který formulář odesílal, opomněl vyplnit příslušné pole. Ceny uváděné v těchto statistikách představují předpokládanou hodnotu VZ, kterou zadavatel stanovil před zahájením zadávacího řízení.
2.
V přiložených tabulkách jsou také uvedeny statistiky o
zadaných veřejných zakázkách (dále jen VZ). Jedná se o veřejné zakázky, u kterých zadavatel odeslal v uvedeném období k uveřejnění příslušný formulář, kterým ukončil zadávací řízení - t.j. byla uzavřena smlouva např. oznámení o zadání zakázky, oznámení o zadání zakázky - veřejné služby (pro sektorového zadavatele). Podle zákona tak do 01.04.2012 musel učinit do 48 dnů od uzavření smlouvy (veřejný zadavatel) nebo do 2 měsíců (sektorový zadavatel). Od 01.04.2012 jsou lhůty kratší - 15 dnů veřejný a 30 dnů sektorový zadavatel.