19. 8. 2010
Ministerstvo pro místní rozvoj nesouhlasí se zavádějícími informacemi uvedenými v článku Lidových novin dne 14.8.2010 „Vysoká cena za eurodotace“, který se zabývá negativními vlivy využívání finančních prostředků z fondů EU v ČR.
Nelze souhlasit s tvrzením, že „administrativa kolem fondů nevytváří žádné společenské hodnoty“, právě naopak. Prostřednictvím vzdělávacích kurzů a samotnou prací jsou prohlubovány znalosti pracovníků, např. v oblasti strategického řízení a plánování, přípravě investic, hodnocení jejich proveditelnosti standardizovanými metodami, v oblasti kontrolních mechanismů a také samozřejmě techniky a dovednosti v rámci vyjednávání.
Tyto zkušenosti a znalosti mohou pracovníci využít v rámci dalších pracovních pozic, ať už ve státní správě nebo v soukromém sektoru. Zejména v současné době, kdy úspěšný hospodářský rozvoj ČR a jejích regionů bude stále více záviset na podmínkách pro rozvoj znalostně založeného podnikání a na schopnosti přizpůsobení se novým konkurenčním výzvám, se jedná o výraznou přidanou hodnotu, kterou vytváří státní správa v oblasti zvyšování kvality lidského kapitálu.
Nejen proto jsou fondy EU stále jedním z nejsilnějších finančních nástrojů, které má ČR k dispozici, což dokazují i počty předložených a podpořených projektů. Na účty příjemců již doputovalo 150 mld. Kč. V rámci podpořených projektů se v tuto chvíli připravuje vytvoření více než tisíce nových pracovních míst ve vědě a výzkumu, postaví se více než 250 km nových silnic a v rámci projektů na podporu zaměstnanosti se podpoří téměř 650 tisíc osob.
Tyto projekty se vybírají na základě hodnotících kritérií, které posuzují také socio-ekonomické dopady realizace projektů a jejich udržitelnost. Finanční prostředky z fondů nenahrazují veřejné výdaje, ale přispívají k plnění strategických cílů a priorit ČR (tzv. princip adicionality). V této souvislosti je proto nutné si uvědomit, že mnoho projektů by bez podpory z fondů EU nemohlo být realizováno nebo by bylo realizováno, ale mnohem později nebo při daleko větším dluhovém zatížení ČR.
Na základě výše uvedených skutečností nelze také souhlasit s tvrzením, že podstatným rizikem je „zvýšení korupce a propojení byznysu s politikou“. Obecně je riziko korupce spojeno s přerozdělováním veřejných prostředků jako takovým, bez ohledu na to, zda se jedná o obecní, krajské nebo evropské peníze. Nicméně procesy a pravidla v rámci implementace fondů EU jsou nastaveny v souladu s pravidly definovanými na evropské i české úrovni a v souladu se zásadami transparentnosti, nediskriminace a rovného zacházení a podléhají pravidelným auditům, a to jak ze strany národních kontrolních orgánů, tak ze strany úřadů evropských.
Riziko „Návyku“, které je autorem článku označeno za vysoké, nijak nesouvisí s dotacemi z fondů EU jako takovými. Tvrzení, že nadace a spolky vznikaly pouze za účelem čerpání dotací z EU a poté, co finanční prostředky z fondů EU přestanou proudit, budou finanční prostředky žádat po státu, lze považovat za krátkozraké, a to buď z pohledu autora článku nebo samotných nadací a spolků, neboť při formování jakéhokoli společnosti, příp. nadace by se měly uplatňovat ekonomické zásady fungování a strategického rozvoje společnosti.
Kontakt:
Národní orgán pro koordinaci (NOK)
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Staroměstské nám. 6, 110 15, Praha 1
tel.: +420 224 861 111
e-mail: nok@mmr.cz
web: www.strukturalni-fondy.cz
EUROFON 800 200 200 (bezplatná informační linka o EU)