15. 1. 2009
Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu Parlamentu České republiky dnes pořádal seminář na téma "E-GOVERNMENT NA STAVEBNÍCH ÚŘADECH - APLIKACE STAVEBNÍHO ZÁKONA V PRAXI". Ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek zde vystoupil s příspěvkem o odstraňování byrokracie v rámci stavebního řízení.
Nový stavební zákon, zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu,
nabyl účinnosti dnem 1. ledna 2007. Jedná se o zcela novou právní úpravu stavebního
práva po 30 letech.
Ministr pro místní rozvoj, do jehož kompetence stavební řád patří, hovořil o nutné
součinnosti stavebních úřadů s dotčenými orgány chránícími veřejné zájmy podle zvláštních
zákonů, kterými jsou například zákon o státní památkové péči, zákon o lesích, o
vodách, o ochraně přírody a krajiny, o ochraně ovzduší, o požární ochraně, o ochraně
zemědělského půdního fondu, o ochraně veřejného zdraví a další. Tyto zákony určují
případy, ve kterých se instituce musí vyjádřit ke stavebnímu či územnímu řízení.
Součinnost těchto dotčených orgánů je novým stavebním zákonem upravena odlišně od
předchozí právní úpravy.
"Pokud je tentýž úřad v postavení několika dotčených orgánů podle zvláštních
předpisů, vydává takzvané koordinované závazné stanovisko, zahrnující požadavky
na ochranu všech dotčených veřejných zájmů, které hájí. Jde nám o to, aby 'obíhaly
papíry, nikoliv lidé'," vysvětlil ministr Čunek.
Zákon se tak snaží zamezit řetězení rozhodnutí těchto dotčených orgánů a zkoordinovat
jejich fungování tak, aby ušetřil čas žadatele-stavebníka. Povinnost stavebníka
opatřovat si množství vyjádření a razítek je totiž jednou z nejvíce kritizovaných
částí celého procesu stavby.
Jiří Čunek nastínil další možná zjednodušení provádění staveb a věnoval se některým
aspektům regulace výstavby. Zúčastněným zástupcům městských a stavebních úřadů přislíbil
urychlené zpracování jejich podnětů k usnadnění aplikace nového stavebního zákona
do praxe a co nejrychlejší přípravu novely některých paragrafů zákona. Ministr rovněž
ubezpečil zástupce obcí, že se zasadí o prodloužení platnosti územně-plánovací dokumentace
tak, aby v období přechodu na nový stavební zákon nedošlo k zastavení procesu územního
plánování.
Příprava nové právní úpravy stavebního zákona byla vedena snahou o co možná největší
rozšíření výčtu staveb, terénních úprav, zařízení a udržovacích prací, jejichž provedení
nebude regulováno a které ze zákona nebudou vyžadovat vydání stavebního povolení
ani ohlášení stavebnímu úřadu. Současně stavební zákon upravuje další výčet staveb,
terénních úprav, zařízení a udržovacích prací, které vyžadují pouhé ohlášení, tzn.
že u nich není třeba vést správní řízení - stavebník stavebnímu úřadu pouze ohlásí
svůj záměr stavbu provést a stavební úřad vyjádří souhlas nebo provedení stavby
rozhodnutím zakáže.
Na druhé straně nový zákon přináší také řadu změn i pro vedení stavebního řízení.
Nový stavební zákon byl připravován s cílem zjednodušit a zrychlit průběh vyřízení
stavebního povolení u stavebního úřadu. Současně umožnil také nové alternativní
postupy získání oprávnění provést stavbu. Stavebník si může vybrat, zda bude absolvovat
řízení u stavebního úřadu, nebo se stavebním úřadem uzavře veřejnoprávní smlouvu
o provedení stavby, která nahradí stavební povolení, popř. uzavře smlouvu s autorizovaným
inspektorem o provedení kontroly projektové dokumentace pro stavbu, kterou hodlá
provést, a po vydání certifikátu autorizovaným inspektorem stavbu stavebnímu úřadu
pouze oznámí.
Odbor komunikace MMR ČR, Staroměstské nám. 6, 110 15 Praha 1, tel.: 224 861 126,
e-mail:
tiskove@mmr.cz ; www.mmr.cz.
upraveno dne: 15. 05 2007, OVV