9. 1. 2009
Pobyt v Česku turistům často znepříjemňuje nejasné značení památek nebo matoucí hlášení stanic ve veřejné dopravě. Nejasné jsou pro cizince také informace o tarifech MHD na automatech. Přetrvávají problémy s taxislužbou, chybějí veřejné toalety. "Odstranění takových překážek rozvoje turistiky by přitom nestálo miliardy," řekl na tiskové konferenci (28. 6. 2005) ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. O odstranění překážek rozvoje cestovního ruchu se hodlá osobně zasadit. Poslední červnovou neděli se tedy coby turista vydal do pražských ulic osobně se přesvědčit o situaci.
Potíže byly hned na začátku, při parkování u ruzyňského letiště. Jakmile jeho řidiči vyjel z automatu parkovací lístek, neznámý muž ho ihned ukradl. "To jsme byli tak šokovaní, že jsme to nestihli ani vyfotit," udivoval se Martínek.
Pro mnohé turisty je podle předsedy sekce příjezdové turistiky Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamury velmi matoucí hlášení stanic ve veřejné dopravě. V tramvaji se z reproduktoru ozývá hlášení aktuální stanice, bez jasného přerušení však následuje informace o následující stanici. Turisté, kteří nerozumí českému "příští zastávka", jsou zmateni a často vystoupí o stanici dříve. "Stačilo by přitom jen podobně jako v metru hlásit příští stanici až po uzavření vstupních dveří," řekl R. Martínek. ČR se musí snažit přilákat turisty na delší dobu nejen do Prahy, ale také do regionů. "Tam však chybí turistická infrastruktura a k jejímu vybudování by bylo třeba investovat miliardy. ČR chce proto na takové investice využít také fondy EU v následujícím rozpočtovém období unie," poznamenal ministr.
Česko loni navštívilo rekordních šest milionů turistů, z toho v Praze pobývalo tři a půl milionu. "Nemusíme na sebe být přespříliš kritičtí. V neděli jsem se při procházce po turisticky navštěvovaných místech Prahy seznámil s nedostatky a problémy. Turistické služby v Praze nejsou ani výrazně horší, ale ani výrazně lepší než v okolních zemích. Pokud ale chce Česká republika uspět v silné konkurenci turistických velmocí, jako je sousední Rakousko, musí se řada věcí zlepšit. Spokojený turista je lepší než rozsáhlá přesvědčovací kampaň," dodal ministr.
Radka Burketová
tisková mluvčí
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
upraveno dne: 1. 07 2005, Martin Opatrný