7. 1. 2009
Ministerstvo pro místní rozvoj chce výrazně posílit prestiž České republiky jako turisticky významné země. V nejbližších měsících proto proběhnou reklamní kampaně v Polsku a Rakousku, rychle se rozvíjejí také aktivity nově otevřených zastoupení ČR v Číně a Irsku a vůbec poprvé vzniká ucelená kampaň zaměřená na podporu domácího cestovního ruchu. Realizátorem těchto aktivit je agentura MMR Česká centrála cestovního ruchu - CzechTourism.
Společným cílem MMR a CzechTourismu je prezentace České republiky jako turistické velmoci Evropy a prosazení Prahy mezi turisticky nejvýznamnější metropole Evropy. Vysokou prioritou je podpora rozvoje cestovního ruchu ve všech regionech republiky - zejména zvyšováním kvality služeb jejich certifikací a důsledným využitím turistického potenciálu jednotlivých lokalit. Zvláštní postavení má připravovaný komplexní projekt podpory cestovního ruchu v ekonomicky zaostávajících regionech severní Moravy
a severozápadních Čech. Zcela specifické postavení má připravovaná podpora kongresové turistiky, kde je cílem prosadit se do první desítky evropských pořadatelů významných světových kongresů v horizontu ??? let.
MMR a CzechTourism v současnosti připravují strategii propagace do roku 2010 zaměřenou na podporu domácího cestovního ruchu, tedy cestování Čechů po vlastní zemi. Smyslem je přesvědčit české občany, aby peníze našetřené na dovolenou, více utráceli v tuzemsku.
Na realizaci kampaně chce CzechTourism získat finance z evropských strukturálních fondů.
Hlavní turistickou sezónu 2005 předznamenají jarní reklamní kampaně v Polsku a Rakousku. Jejich cílem je využití velkého potenciálu návštěvníků ze sousedních zemí. Zejména Poláci využívají Českou republiku především jen jako tranzitní zemi při svých cestách na jih Evropy. Kampaň je má upozornit na možnost prožití několika dnů v Česku. Propagační kampaň v Rakousku bude cílit především na majetnější klientelu, která doposud naši zemi opomíjí.
Zmíněné projekty navážou na úspěšnou reklamní kampaň v celoevropských TV stanicích z jara letošního roku (díky této kampani se příjmy z cestovního ruchu zvýšily o 2 až 2,3 mld. Kč). Cílem je udržet dosavadní pozitivní vývoj příjezdové turistiky (v první polovině roku 2004 zvýšení počtu zahraničních turistů o 25 % v meziročním srovnání).
Mezi důležité kroky patří bezesporu otevření dvou nových zahraničních zastoupení CzechTourismu: v irském Dublinu a především v Pekingu. Protože je od 1. září v Číně pro vydávání víz zaveden tzv. ADS režim, mohou nyní Číňané volně cestovat do zemí EU včetně ČR. Nyní je proto potřeba prostřednictvím propagace přesvědčit čínské turisty, aby během svého pobytu v Evropě navštívili právě naši zemi.
Prestiž České republiky určitě zvedne i pořadatelství zasedání prezídia JATA - Japonské asociace cestovních kanceláří na podzim 2005. Záměrem organizátorů je, aby se jednání japonských cestovních kanceláří konalo v některém z českých regionů.
Z dlouhodobě připravovaných aktivit je určitě zajímavým počinem také informační brožurka
s praktickými informacemi pro každého zahraničního turistu. K dostání bude zdarma nejprve na letišti a postupně i na všech hraničních přechodech. Praktický formát "do kapsy" nabídne zahraničním turistům informace jak příjemně cestovat po České republice, bude obsahovat důležitá telefonní čísla, rady kde měnit peníze apod. Smyslem této publikace je předcházení negativním zkušenostem turistů a jejich informování tak, aby se méně setkávali například s nevýhodnými kursy ve směnárnách, nepoctivostí taxikářů a podobně.
Pro udržení dobrého jména České republiky v zahraničí je velice důležitý manuál krizové komunikace. Jedná se o detailně zpracovaný postup komunikace se zahraničními médii při mimořádné události, která může poškodit image ČR a negativně ovlivnit příjezdový cestovní ruch. Agentura CzechTourism (jako zřejmě jediná státní organizace) tento manuál již má zpracován a dokonce podle něj několikrát postupovala, například při nedávném výbuchu granátu v centru Prahy.
František Tlapák, ředitel OVK a mluvčí MMR
Hana Čermáková, tisková tajemnice CzechTourismu