U většiny procesů neshledala kontrola NKÚ žádné nedostatky
U většiny procesů neshledala kontrola NKÚ žádné nedostatky
29. 10. 2019
Reakce MMR na některé závěry z kontroly NKÚ „Podpora veřejné městské a regionální dopravy financovaná v rámci Integrovaného regionálního operačního programu“. U většiny procesů řídícího a kontrolního systému neshledala kontrola NKÚ žádné nedostatky. Zjištění NKÚ neměla žádný finanční dopad. Tisková zpráva NKÚ však obsahuje zavádějící titulek, který působí, jako by hlavním cílem IROP mělo být zvýšení zájmu cestujících o veřejnou hromadnou dopravu. Hlavním cílem IROP je ale rozvoj alternativních a šetrných dopravních systémů.
„Je přinejmenším zarážející, že NKÚ kontrolovalo věci, které u žadatelů o dotace dle schválených pravidel EU vůbec sledovat nemáme. Hlavním smyslem podpory není rozšíření četnosti spojů, jak se domnívá NKÚ, ale zvýšení podílu nízkoemisních či zcela bezemisních vozidel hromadné dopravy,“ říká náměstek ministryně pro místní rozvoj a šéf sekce Evropských a národních programů Zdeněk Semorád.
Projekty podpořené z IROP významně přispívají k rozvoji nízkouhlíkové dopravy šetrné k životnímu prostředí. Dosud bylo podpořeno celkem 68 projektů na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu za 5,9 mld. Kč. Jedná se celkem o nákup 699 vozidel, z toho 417 CNG autobusů, 89 elektrobusů, 152 trolejbusů a 41 tramvají.
Díky těmto projektům tak dojde na území České republiky (mimo hl. m. Prahy) ke snížení množství emisí znečišťujících látek z dopravy v řádu desítek tun ročně a zvýšení počtu přepravených cestujících veřejnou dopravou v řádu stovek tisíc ročně. Dvě třetiny uvedených projektů již byly úspěšně dokončeny, a cestující tak mohou již nyní využívat téměř 500 nových vozidel.
Hlavním smyslem podpory je právě zvýšení podílu ekologických vozidel hromadné dopravy, a to i formou nahrazení starých (naftových) autobusů novými (nízkoemisními, nebo bezemisními). Zvýšení počtu cestujících je jen jeden z vedlejších cílů IROP. A je neoddiskutovatelným faktem, že výměna zastaralých vozidel za novější typy významně přispívá ke kvalitě života obyvatel obcí a komfortu cestujících a tím podporuje využívání ekologické veřejné hromadné dopravy ve městech.
„Co se týká využití naftového nezávislého topení v některých vozidlech, jedná se spíše o výjimečné případy, kdy se tak rozhodl dopravce. Při hodnocení a kontrolách projektů sledujeme primární pohon vozidla. Za přídavné topení nemůžeme žadatele o dotace sankcionovat. Navíc propočet celkové hypotetické spotřeby všech nezávislých topení ze strany NKÚ je velmi nadnesený a hodně teoretický,“ dodává náměstek Zdeněk Semorád.
U většiny procesů řídícího a kontrolního systému neshledala kontrolní skupina NKÚ žádné nedostatky. ŘO IROP nastavil systém hodnocení a výběru projektů v souladu se závaznými pravidly Jednotného metodického prostředí pro programové období 2014-2020 a zároveň zavedený systém opakovaně vykazuje i velmi nízkou chybovost z provedených auditních šetření ze strany dalších kontrolních orgánů (Auditní orgán Ministerstva financí a Evropské komise). Zjištění identifikovaná NKÚ v procesu hodnocení projektů neměla žádný finanční dopad. Chyby identifikované v hodnocení projektů byly formální a odstranitelné. Dílčí nedostatky zjištěné NKÚ u jednotlivých projektů řeší ŘO IROP ve spolupráci s Centrem a jsou napravitelné. ŘO IROP zároveň průběžně hledá způsoby, jak snížit administrativní zátěž pro žadatele o dotace (např. snížením počtu povinných příloh k žádosti nebo zjednodušením studie proveditelnosti). Rovněž monitorovací systém MS2014+ se průběžně rozvíjí a zjištěné nedostatky MMR odstraňuje.
Ministerstvo pro místní rozvoj vykonává roli Řídícího orgánu Integrovaného regionálního operačního programu. Kontrola NKÚ byla provedena na vzorku vybraných projektů zaměřených na nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel a také u vybraných příjemců, převážně dopravních podniků, a zprostředkujícího subjektu Centra pro regionální rozvoj ČR.
V květnu 2019 Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo novou výzvu na podporu nákupu vozidel s alternativním pohonem v tzv. uhelných regionech (Ústeckém, Karlovarském a Moravskoslezském kraji) s alokací 1 mld. Kč z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Příjem žádostí o podporu byl ukončen 2. října 2019. Přišly žádosti v hodnotě 4,6 mld. Kč. Tyto projekty významně přispějí ke zlepšení životního prostředí v regionech postižených těžbou uhlí. Zároveň pokračuje možnost předkládání projektů do tzv. integrovaných výzev na území vybraných metropolitních oblastí a aglomerací ITI a IPRÚ.