26. 6. 2019
Ministerstvo pro místní rozvoj odmítá opakované napadání časopisem Respekt. Ve svém posledním článku „AHOJ, FRANTO. PODIVNÁ CESTA STAVEBNÍHO ZÁKONA OD LOBBISTŮ PO VLÁDU“ redaktora Jiřího Nádoby manipuluje, uvádí nepřesné a nepravdivé informace. MMR článek jako celek odmítá a volá po objektivním a přesném informování. Rekodifikace veřejného stavebního práva se nesmí stát obětí honu na Andreje Babiše, na kterém Respekt dlouhodobě staví, ale měla by být diskutována a posuzována věcně.
Předně – není pravda, že norma prošla v podobě věcného záměru vládou i „přes čtyři stovky nevypořádaných připomínek“. Proběhlo konferenční vypořádání zásadních připomínek, které byly buď zohledněny, zohledněny částečně, nebo neakceptovány – některé mimo jiné proto, že si navzájem odporovaly, jiné proto, že šly proti samé logice smyslu rekodifikace. Některé budou zohledněny v paragrafovaném znění zákona. Zcela standardní proces.
Není pravda, že přípravu věcného záměru „režírovali zástupci podnikatelského sektoru“. Příprava byla v režii MMR, které také normu předkládalo. Při její přípravě mělo MMR řadu odborných partnerů, mezi nimiž byla výrazně zastoupena Hospodářská komora České republiky. Celý proces byl od počátku zcela transparentní. Je nutné připomenout, že na MMR k rekodifikaci pracovalo několik pracovních skupin, nad kterými bylo grémium ministryně pro rekodifikaci, složené z odborníků. Příprava rekodifikace stavebního práva se tak nijak zásadně neodlišovala od přípravy jiných norem jiných resortů nyní i v historii, na kterých také spolupracuje či spolupracovalo široké spektrum subjektů.
Není pravda, že by procesu projednání pomohlo „potlačení kritických poznámek expertů Legislativní rady vlády“. Zúčastněné strany jen připomínkovaly výstup z jednání LRV tak, aby odpovídal skutečnému jednání. Je samozřejmé, že při přípravě stanoviska LRV byli členové zpracovatelského týmu v kontaktu se zástupci LRV, kteří na stanovisku pracovali, a to především proto, aby objasnili některé části návrhu věcného záměru a stanovisko tak bylo věcně správně. Tato expertní diskuse je opět standardním procesem, který je Respektem zcela úmyslně a mylně vykládán jako nestandardní. František Korbel byl členem zpracovatelského týmu a v tomto ohledu jeho komunikace se zpracovatelem stanoviska LRV není ničím neobvyklým. Zveřejněná e-mailová korespondence toto jen dokazuje: byla poslána v kopii na více osob a byla zcela transparentní. Bohužel manipulace, která byla použita i v případě „zveřejnění úniku“ se snaží vytvářet zcela úmyslně jiný dojem.
MMR zásadně odmítá tvrzení, že by byli ministerští úředníci odstaveni při přípravě věcného záměru na druhou kolej. MMR získalo nejen v podobě Hospodářské komory, ale také zapojením desítek dalších subjektů do celého procesu zásadní odbornou podporu, díky které bylo možné věcný záměr zákona připravit. Je nutné zdůraznit, že v principech rekodifikace se MMR nijak neodklonilo od materiálu, který byl projednán již předchozí Vládou České republiky /září 2017/. To dokládá nepravdivost tvrzení, že by základní principy rekodifikace byly „dosazeny“ kýmkoli.
MMR se neztotožňuje ani s 9 body, které Respekt ve svém posledním článku uvádí jako ty nejspornější. Již dříve a opakovaně se k těmto systémovým změnám vyjádřilo a vysvětlilo jejich nutnost a opodstatněnost. Ministerstvo je ale i nadále připraveno věcně vysvětlovat jednotlivé body rekodifikace, které považuje za důležité nikoli pro konkrétní skupiny v ČR, ale pro české hospodářství a také pro občany ČR.