Dluhová brzda

Author

Michaela Fričová a Vojtěch Kuna

Co je to dluhová brzda?

Pro investice do bydlení mohou obce žádat o zvýhodněné úvěry. Zákon však stanovuje obcím limit pro zadlužení v podobě 60 % průměrných ročních příjmů (dluhová brzda).

Dluhová brzda

Pravidlo rozpočtové odpovědnosti je definováno v Zákoně o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (23/2017 Sb.). Ministerstvo financí může pozastavit převod části podílu obce na výnosu daní obcím, jejichž dluh přesahuje hodnotu 60 % průměrných ročních příjmů za poslední 4 roky a zároveň v předchozím roce nesnížily zadlužení o 5 % rozdílu mezi výší dluhu a hranicí dluhové brzdy. Případný zadržený podíl na výnosu daně je použit pro splácení dluhů obce z předchozích let, nejedná se o sankci.

Příjmy

Za příjmy se považuje konsolidovaný souhrn všech peněžitých plnění přijatých do rozpočtu.

Dluh

Za dluh se považuje hodnota nesplacených závazků z vydaných dluhopisů, přijatých úvěrů, zápůjček a návratných finančních výpomocí, realizace plnění ze záruk a vystavených směnek.

Kolika obcí se dluhová brzda týká?

Jak je patrné i z grafu, v období mezi roky 2017 a 2022 měla více než polovina obcí nulovou průměrnou dluhovou zatíženost a procento takových obcí se během sledovaného období dokonce zvyšovalo. Z celkových 6248 obcí v ČR se ve sledovaném období počet dluhově nezatížených obcí zvýšil z 3541 na 3686.

Nicméně se v daném období zvyšoval také podíl obcí se zadlužeností nad 60 procent průměrných ročních příjmů za 4 roky. Přesněji řečeno:

  • V roce 2017 se jednalo o 457 obcí (7,31 %)
  • V roce 2018 se jednalo o 517 obcí (8,27 %)
  • V roce 2019 se jednalo o 549 obcí (8,79 %)
  • V roce 2020 se jednalo o 576 obcí (9,22 %)
  • V roce 2021 se jednalo o 577 obcí (9,23 %)
  • V roce 2022 se jednalo o 584 obcí (tj. 9,35 %).

Jakých typů obcí se dluhová brzda týká?

Průměrný počet obyvatel
  • Obce s dluhem nad 60 % průměrných ročních příjmů mají v průměru okolo 760 obyvatel.
  • Obce s dluhem pod 60 % průměrných ročních příjmů mají výrazně vyšší průměr, a to cca. 1830 obyvatel.
  • Tento rozdíl v průměrném počtu obyvatel u méně a více zadlužených obcí je statisticky významný, dle T-testu. Hodnota t je -3,9957 a hodnota p je nižší než 0,05 (p je 6,528e-05, neboli 0,00006528). To znamená, že průměrný počet obyvatel pro skupinu nad 60 % zadluženosti je významně nižší než pro skupinu pod 60 %.
  • Dle Welchova Two Sample t-testu jsou tedy větší obce z hlediska počtu obyvatel v průměru méně zadlužené. To může být způsobeno např. větší daňovou základnou, diverzifikovanější ekonomikou …
  • Extrémní zadluženost nad 200 porcent je jen u malých obcí, do tisíce obyvatel. Největší z nich je Adamov s 1014 obyvatel.
  • Mezi obcemi nad 100 procent je největší město Mimoň s 6tisíci obyvatel. Největší obec se zadlužením nad 60 procent je Lysá nad Labem s 10tisíci obyvatel.

Průměrný počet obecních bytů
  • Obce s dluhem nad 60 % průměrných ročních příjmů mají v průměru 11 obecních bytů.
  • Obce s dluhem pod 60 % průměrných ročních příjmů mají vyšší průměr, a to 38 obecních bytů.
  • Tento rozdíl v průměrném počtu obecních bytů u méně a více zadlužených obcí je opět statisticky významný, dle T-testu. T-hodnota je -4,4647, což naznačuje významný rozdíl mezi dvěmi skupinami zadluženosti. S hodnotou p 8,162e-06 (neboli 0,000008162) je rozdíl v průměrném počtu obecních bytů v méně a více zadlužených obcích statisticky významný.
  • Více obecních bytů v méně zadlužených obcích je z velké části dán tím, že méně zadlužené obce jsou v průměru větší. Nicméně, i když vezmeme v potaz velikost (tj. počet obyvatel), méně zadlužené obce mají více obecních bytů. V obcích s dluhem nad 60 procent je 1 obecní byt v průměru na 67 obyvatel. V obcích s dluhem pod 60 procent je 1 obecní byt v průměru na 48 obyvatel.
Podíl obcí typu I., II. a III.
  • Celkem bylo v roce 2022 v České republice 94 % obcí typu I (tj. O = obec se základním rozsahem výkonu státní správy), 3 % obcí byly typu II (tj. POU = Pověřený obecní úřad) a 3 % obcí byly typu III (tj. ORP = Obecní úřad obce s rozšířenou působností).
  • Podobné rozložení bylo v roce 2022 také mezi obcemi s dluhem pod 60 % průměrných ročních příjmů. Z nich 93 % bylo typu I, 3 % byly typu II a 4 % byly typu III.
  • Mezi obcemi s dluhem nad 60 % průměrných ročních příjmů bylo 98 % z nich typu I (tj. O = obec se základním rozsahem výkonu státní správy), 2 % typu II (tj. POU = Pověřený obecní úřad) a 2 obce - Lysá nad Labem a Židlochovice - typu III (tj. ORP = Obecní úřad obce s rozšířenou působností).
  • V souhrnu, obce s vyšší průměrnou úrovní dluhu jsou téměř výhradně typu I. Naopak ty s nižší úrovní dluhu jsou diverzifikovanější z hlediska typu obce. To by mohlo naznačovat, že obce typu I jsou náchylnější k vysokým úrovním dluhu.

Které obce jsou nejzadluženější?

V tabulce níže jsou vyobrazeny všechny obce se zadlužeností nad 60 procent průměrných ročních příjmů (údaje za rok 2022). V TOP 3 nejvíce zadlužených obcí jsou obce Prameny, Příseky a Svojetín.

Obce se zadlužením nad 60 % průměrných ročních příjmů

Kolik obcí je těsně pod hranicí dluhové brzdy?

Jak je vidět z grafu níže, v roce 2022 se 63 obcí pohybovalo těsně pod hranicí dluhové brzdy, tedy jejich zadluženost byla mezi 55 a 60 % průměrných ročních příjmů za předchozí 4 roky. Dalších 107 obcí mělo průměrnou zadluženost mezi 50 a 55 %. Dále 85 obcí mělo zadluženost mezi 45 a 50 % a 106 obcí mělo zadluženo mezi 40 a 45 % průměrných ročních příjmů.

Odkazy