4. 11. 2011
Z projevu ministra Kamila Jankovského před plénem Poslanecké sněmovny dne 4. listopadu 2011.
V průběhu druhého a následně po druhém čtení vládního návrh novely zákona o veřejných zakázkách (zákon číslo 137/2006 Sb.) jsme projednali řadu pozměňovacích návrhů. Řada z nich jsou návrhy, které předkládanou právní úpravu veřejných zakázek zlepšují a z toho důvodu mají jednoznačnou podporu Ministerstva pro místní rozvoj.
Ministerstvo proto souhlasí s návrhem hospodářského výboru Poslanecké sněmovny. Co se týče návrhu výboru pro veřejnou správu, tam jsou některé úpravy, které považujeme za legislativně řekněme pochybné nebo nedotažené a z toho důvodu je nepodporujeme.
Ještě bych se krátce vyjádřil k tomu, co tady zaznělo. Byl bych velice nerad, aby Poslanecká Sněmovna došla k názoru, že jedinou organizací, která spolupracovala na přípravě tohoto zákona, byl Nadační fond proti korupci. Není tomu tak. Od samého začátku Ministerstvo pro místní rozvoj úzce spolupracovalo s několika organizacemi jako je Transparency International, Oživení, zástupci poslaneckých klubů, zástupci resortů a s nimi jsme pracovali na této novele od září loňského roku.
Před druhým čtením jsem byl velice rád, když jsme dostali do rukou dopis nebo mínění Transparency International, Oživení a Nadace Open Society Fund, kteří jednoznačně podporují vládní návrh tak, jak byl předložen. Teprve až poté, až při jednání výboru pro veřejnou správu a v nějakém období před ním se začal zajímat a začal připomínkovat Nadační fond. Takže nedělejme a nevytvářejme tady iluzi, že pouze Nadační fond pracoval na této novele. Není to pravda a rok před tím už na této novele pracovaly jiné nevládní organizace a je na to mnoho dokladů.
Úprava, která je dnes předkládána panem poslancem Petrů, tak je úprava, která samozřejmě z hlediska rozkrývání struktur jde správným směrem, nicméně se domnívám, že řada věcí tam není zcela dotažena. A abych nebyl v tomto tvrzení úplně sám, tak přečtu kousek vyjádření Platformy pro veřejné zakázky, která s námi vlastně pracuje od samého začátku.
Odůvodnění platformy k návrhům předloženým panem zpravodajem. Návrh podle našeho názoru představuje teoreticky zásadní zlepšení v tom, jak zacházet s netransparentními společnostmi. Avšak dík jeho složitosti a hutnému obsahu a také jeho pozdnímu načasování expertní skupina platformy nebyla schopna vyřešit některé nesrovnalosti a otázky týkající se změn legislativního textu a možného dopadu implementace navržené úpravy. Z toho je tedy zřejmé, že není vše tak růžové a tak krásné, jak to vypadá na první pohled.
Takže tímto děkuji všem, kteří se na novele podíleli, všem, kteří ji připomínkovali. A věřím, že dnešní úprava skutečně přispěje ke zlepšení stavu ve veřejném zadávání a chci připomenout její zásadní význam. Zákonem o veřejných zakázkách chceme zlepšit férové a otevřené zadávání. To znamená zvýšit konkurenci, zvýšit možnost většímu počtu firem, aby se do výběrových řízení dostaly. Pokud se nám toto podaří, tak se domnívám, že to, co řešíme následně, to znamená vlastnické struktury, už nebudeme muset řešit, protože skutečně nám nebude docházet k ohýbání veřejných zakázek. Děkuji.