Toto stanovisko je zaměřeno na případy, kdy se obce rozhodly čerpat státní podporu na rozvoj nájemního bydlení a kompenzovat nedostatek vlastních financí sdružením se soukromým investorem, typicky bytovým družstvem, jejichž členy byli budoucí nájemci bytů. Dotační podmínky zároveň stanovily, že v případě uzavření smlouvy o sdružení musí obec vlastnit nadpoloviční spoluvlastnický podíl k vystavěným bytům, resp. k bytovým domům, nebo obci musí náležet jiné právo, které jí zajišťuje vliv na obsazování bytů a na stanovení výše nájemného. Podmínky dotace dále stanovily, že po dobu tzv. vázací doby, tedy po dobu 20 let od kolaudace, nesmí obec převést vlastnické právo nebo spoluvlastnický podíl k bytu, resp. k bytovému domu. Aby se zvýšil zájem soukromých investorů, obce s nimi často uzavíraly dohody o budoucím bezúplatném převodu vlastnického práva nebo spoluvlastnického podílu, popřípadě smlouvy o budoucích kupních smlouvách, kdy byla budoucí kupní cena stanovena jako cena nižší než v místě a čase obvyklá. K převodu mělo podle těchto dohod a smluv dojít po uplynutí tzv. vázací doby, tedy po 20 letech od kolaudace.