16. 11. 2014
V sobotu 15. listopadu 2014 podepsala první náměstkyně ministryně pro místní rozvoj České republiky Klára Dostálová v čínské Šanghaji Memorandum o porozumění a spolupráci v oblasti cestovního ruchu s předsedou Národního úřadu pro turismus Čínské lidové republiky (CNTA) panem LiJinzhao.
“Těší mě, že se tak Česká republika stala první zemí ze skupiny 16+1, která toto Memorandum podepsala. Cílem je navázat další obchodní a kulturní vztahy a rozvinout další spolupráci obou zemí. Věřím, že nezůstaneme jen u podepsaného Memoranda, ale že se nám opravdu podaří propojit aktivity v této oblasti mezi oběma zeměmi," dodala ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.
Za hlavní nástroje je považováno zjednodušení vízové politiky a zřízení přímé letecké linky, o kterých se v teoretické rovině mluví již delší dobu, které by nicméně po podpisu Memoranda měly být podstatně rychleji uvedeny do praxe.
K podpisu došlo v salónku Crystal Ballroom hotelu Grand Central na známé městské tepně Jiujiang. Podpisu předcházel formální rozhovor nad body Memoranda. Partnerské setkání s nejvyšším představitelem cestovního ruchu v Číně proběhlo v dopoledních hodinách místního času, v národních jazycích a příjemné, leč vysoce oficiální, atmosféře u šálku čínského čaje. Podpis Memoranda v češtině, čínštině a angličtině proběhl za přítomnosti zástupců Ministerstva pro místní rozvoj, Poslanecké sněmovny, zahraničního zastoupení CzechTourismu v Šanghaji a Generálního konzulátu ČR v Šanghaji.
Setkání a podpis Memoranda proběhly u příležitosti návštěvy Čínského mezinárodního veletrhu cestovního ruchu CITM 2014. Hlavním pořadatelem veletrhu, kterého se zúčastnilo více než 500 osobností z celého světa, včetně prezidenta Světové turistické organizace Taleba Rifaie, bylo právě CNTA. Grandiózní veletrh, který na obrovské ploše probíhal paralelně se dvěma dalšími veletrhy s jinou tematikou, byl zahájen za velikého zájmu čínské veřejnosti. První náměstkyně ministryně Klára Dostálová reprezentovala Českou republiku na zahajovacím ceremoniálu a přednesla prezentaci země coby turistické destinace před hlavními čínskými tour operátory a čínskými médii.