14. 2. 2012
Ředitelé národních turistických centrál a vládní představitelé České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska dnes při podpisu Protokolu o spolupráci v oblasti cestovního ruchu představili společný plán marketingové komunikace na letošní rok. Země Visegrádské čtyřky se i nadále budou společně propagovat na zámořských trzích, v Rusku a Asii. Každá ze zemí je tak prezentována jako součást regionu střední Evropy, což umožňuje efektivnější komunikaci při nižších nákladech.
V protokolu se země Visegrádské čtyřky zavázaly pokračovat ve společných marketingových aktivitách na vzdálených trzích, kde se propagují pod heslem „European Quartet – One melody“. Hlavním přínosem spolupráce V4 je synergický efekt v oblasti příjezdové turistiky, který společná propagace svým členům přináší. Země mohou společně realizovat aktivity efektivněji a ve větším rozsahu.
Koncept European Quartet cílí na skupinu turistů ze vzdálených trhů, kteří při svých cestách do Evropy kombinují více destinací. Letos se pod touto společnou značkou bude čtveřice zemí propagovat v sedmi destinacích. Ke Spojeným státům, asijské části Ruska a středoasijským zemím, Japonsku, Brazílii, Indii a Číně nově přibyl Tchaj-wan.
„Spolupráce s ostatními zeměmi Visegrádské čtyřky se nám osvědčila. Turisté ze vzdálených trhů mají zájem stihnout během návštěvy Evropy co nejvíce. Prezentace České republiky jako součásti regionu střední Evropy nám umožňuje efektivně cílit na zahraniční návštěvníky a zároveň se podělit o náklady na marketingové aktivity,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
Na svých zdrojových trzích se země představí prostřednictvím široké škály aktivit, které zahrnují prezentace na veletrzích, roadshow či poznávací cesty pro novináře a cestovní kanceláře. Důležitá je také prezentace online prostřednictvím portálu www.european-quartet.com, který je k dispozici v jazycích cílových zemí. Přímo na potenciální návštěvníky budou zaměřeny kampaně v tisku a na sociálních sítích.
České podnikatelské subjekty projevují o prezentaci na vzdálených trzích čím dál větší zájem. Oproti předchozím rokům stoupl počet subjektů přihlášených k účasti na aktivitách v Indii a Brazílii zhruba o polovinu. S rostoucí životní úrovní těchto trhů a zájmem jejich obyvatel cestovat se jedná o velmi lukrativní návštěvníky.
Náměstek ministra pro místní rozvoj Michal Janeba rozšířil statistiku i o další země: „Významný nárůst v roce 2011 byl zaznamenán také u turistů z Ruska, kterých přijelo do ČR rekordních 570 tisíc, což je nárůst počtu o 37,5 %. Mírné navýšení jsme zaznamenali také u amerických turistů, kterých přijelo 320 tisíc (2% nárůst). Turisté z těchto zemí patří navíc k bonitnější klientele. Na mimoevropských trzích zaznamenala ČR v roce 2011 nárůst poptávky mimo již uvedenou Brazílii také v Číně a to o 37 %.“
Na financování celé kampaně v hodnotě 400 tisíc eur se podílí všechny země poměrnou částí v přibližně stejné výši. Země Visegrádu dále stvrdily zájem zintenzivnit svoji spolupráci v rámci aktivit organizovaných Evropskou komisí cestovního ruchu v zámoří a Asii, aby mohly ještě více využít potenciálu, který společná marketingová propagace nabízí.
Důležitost cestovního ruchu dokládá příprava nové Koncepce státní politiky cestovního ruchu na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR. Ta se stane společným východiskem subjektů cestovního ruchu, kde budou definovány priority tohoto sektoru v dalších letech. „V návaznosti na novou Koncepci bude v polovině roku dokončen a předložen do vlády návrh věcného záměru Zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu. Současně intenzivně pracujeme na budoucím zaměření Kohezní politiky v oblasti cestovního ruchu po roce 2013 tak, abychom dokázali zajistit financování priorit, které budeme chtít v tomto období realizovat“, doplnil Michal Janeba.
Poznámky pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR ČR vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů. Více na www.mmr.cz.
ČCCR - CzechTourism je příspěvkovou organizací Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Hlavní aktivitou je propagace České republiky jako atraktivní turistické destinace v zahraničí a na domácím trhu. Po celém světě prezentuje Českou republiku 25 zahraničních zastoupení CzechTourism. Více na www.CzechTourism.cz.
Projekt European Quartet sdružuje národní centrály cestovního ruchu České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska. Cílem spolupráce zemí V4 je rozvoj příjezdového cestovního ruchu, zejména ze vzdálených zdrojových destinací. Země V4 se prezentují jako jeden marketingový celek, k čemuž využívají jednotlivých projektů a akcí stanovených v plánu marketingových aktivit V4 vždy pro příslušný rok. Více na www.european-quartet.com