31. 10. 2011
Půl roku po publikaci ve Sbírce zákonů nabývá zítra účinnosti klíčová novela Občanského zákoníku v oblasti nájemního bydlení. Nejdůležitější změny se týkají přechodu nájmu po smrti nájemce včetně zvláštní ochrany pozůstalých nezletilých dětí a seniorů.
Stávající zákonná úprava stanoví, že po smrti nájemce (není-li společných nájemců) dochází k přechodu nájmu na osoby uvedené v zákoně. Není tedy uzavírána žádná nová smlouva a „zděděný“ nájem trvá za stávajících podmínek. „Novela sice omezuje trvání takto převedeného nájmu na dobu dvou let, ale zároveň však díky sociální klauzuli vyjímá z dvouletého omezení osoby starší sedmdesáti let a osoby nezletilé,“ přiblížil Kamil Jankovský, ministr pro místní rozvoj.
„Novela také posiluje vzájemnou informovanost mezi pronajímatelem a nájemníkem nebo zjednodušuje režim skládání kaucí,“ uvedl Kamil Jankovský. Majitel bytu tak může po nájemci nově požadovat například nejen hlášení o změně počtu osob, ale i jejich bližší identifikaci. Oznamovací povinnost se nově vztahuje i na případy dlouhodobé nepřítomnosti nájemce v bytě spojené s jeho složitou dosažitelností. „Je nezbytné, aby po delší dobu nepřítomnosti nájemce byla zajištěna kontaktní osoba především pro řešení naléhavých případů, které mohou v souvislosti s nájmem bytu vzniknout. Kontaktní osoba může pronajímateli zajistit v závažných případech i přístup do bytu,“ vysvětlil Kamil Jankovský.
Novela bude účinná ve třech etapách a to v přímé návaznosti na rozdílný konec regulace předpokládaný zákonem 107/2006 Sb. Klíčová ustanovení paragrafu § 696 Občanského zákoníku, která upravují způsob jednání o výši nájemného, nabývá účinnosti již od května pro všechny byty, u nichž k 31. prosinci 2010 skončila platnost zákona č. 107/2006 Sb. Zbývající část novely Občanského zákoníku nabývá účinnosti zítra. Třetí a závěrečná etapa pak nastane k 1. lednu 2013, kdy nabude účinnosti ustanovení již zmíněného paragrafu § 696 Občanského zákoníku u bytů, kterým k 31. prosinci 2012 skončí platnost zákona č.107/2006 Sb.
Poznámka pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR také vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie (EU).
Zákon č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného, přesně definuje maximální možná navýšení nájemného v dané oblasti České republiky v průběhu platnosti části první zákona. Ta je stanovena do 31. 12. 2010 pro území České republiky s výjimkou Prahy, krajských měst kromě Ústí nad Labem a Ostravy a měst nad 10 tisíc obyvatel ve Středočeském kraji. Pro tato zbývající území je platnost prodloužena do 31. 12. 2012. Po skončení tohoto procesu již nelze nájemné za žádných podmínek jednostranně zvyšovat. Jakákoli změna výše nájemného je možné pouze se souhlasem obou stran, nájemce i pronajímatele.