11. 4. 2011
Jednou ze změn, které má přinést novela Stavebního zákona (Zákon č. 183/2006 Sb.) a doplňujících předpisů je i změna poplatků ve stavebním řízení. Rozhodně však nejde o žádnou pohromu pro stavebnictví, jak se již pokouší prezentovat opozice.
„Poplatkový systém zavedený v roce 1992 se za celou dobu nezměnil. Náš návrh se snaží jednak zohlednit nárůsty cen a jednak částečně snížit znevýhodnění individuálních stavebníků před developerskou výstavbou,“ uvedl ministr Kamil Jankovský. Stavební řízení se od roku 1992 také výrazně změnilo, mnohem větší důraz je nyní kladen na ekologické aspekty staveb, energetickou náročnost, krajinotvorbu atd. Navíc po vstupu do EU po roce 2004 musí stavební řízení splňovat i některé unijní podmínky.
„Dosavadní výše poplatků zkrátka neodpovídá realitě, zejména u velkých staveb. Navrhujeme odstupňované sazby podle celkových nákladů na stavbu od 1.000,- Kč u malých staveb až po 20 tisíc korun u rozsáhlých staveb,“ uzavřel Jankovský.
Konkrétní příklady změn:
Rodinné domky (do 3 bytů)
Před dvaceti lety pořídil stavebník rodinný domek dle ČSÚ za 395 tisíc korun a stavebník zaplatil poplatek 300 Kč. Ten tedy představoval 0,8 promile výdajů na výstavbu. Aktuálně odhaduje MMR ceny za rodinný domek minimálně na úrovni 3,95 milionu korun. Stavebník, který by zaplatil poplatek 5000 korun, by platil cca 1,25 promile.
Bytové domy (4 a více bytů)
U bytových domů byl poplatek 1000 korun a náklady na stavbu domu s 25 jednotkami dosahovaly 7,4 milionu korun. Poplatek tak představoval 0,14 promile nákladů. Po novele by se tento podíl při poplatku 20 tisíc korun zvýšil více než dvojnásobně na 0,36 promile celkových nákladů (srovnatelný bytový dům s 25 byty lze dnes postavit za 55 milionů).
Poznámka pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR také vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie (EU). Více na www.mmr.cz.