20. 4. 2012
Pan poslanec Hulinský opětovně v médiích napadl Ministerstvo pro místní rozvoj ČR za čerpání peněz z evropských fondů. Jak už je ale jeho zvykem, nezjistil si reálná fakta a informace, se kterými pracuje, účelově překrucuje. MMR ČR předložilo vládě materiál „Souhrnná informace o vyhodnocení rizik operačních programů s dopady na státní rozpočet“.
Materiál je preventivní, mapující aktuální stav a především poukazující na možná rizika, nikoliv na ztráty v řádech miliard, jak se snaží pan poslanec přesvědčit veřejnost.
Hlavní zkreslené informace:
„Zatnout svojí neschopností do státního či veřejného rozpočtu sekeru v hodnotě 32,6 miliard Kč (…)“
Objem dotací poskytnutých v rozporu se zákonem, a tudíž bez nároku na zpětné proplacení z EK, je nyní 61,5 milionu korun. U ostatních prostředků zatím existuje pouze podezření, že byly vynaloženy v rozporu s legislativou a nyní jsou předmětem šetření. Částka 32,6 mld se vztahuje k projektům, u kterých existuje potenciální riziko, že nebudou peníze uhrazeny z rozpočtu EU. Jsou to prostředky zasažené možnými nesrovnalostmi, které se šetří. Rozhodně tedy nelze říci, že celá tato částka bude nákladem státního rozpočtu.
„Souhrnně tak může ČR přijít až o 296,6 miliard Kč!“
Zde bohužel není jasné, jak pan poslanec k částce přišel. Materiál, který obdržela vláda, takovou položku neobsahuje.
„Jak je možné, že MMR jako Národní orgán pro koordinaci celé pomoci ze strukturálních fondů nepřišlo na tyto problémy včas a neodstranilo“
Obecně je potřeba zdůraznit, že zodpovědnost za schvalování projektů a jejich kontrolu při proplácení peněz nesou v plné šíři řídící orgány jednotlivých operačních programů, tzn. resorty a regionální rady. To, že se nesrovnalosti objevují, je výsledek fungování kontrolního systému a ČR má možnost toto do velké míry napravovat – což se nyní děje.
Role koordinátora je definována v usnesení vlády č 198/2006. Na základě toho MMR ČR vytváří jednotné metodické prostředí pro poskytování dotací z fondů EU. Pravidla jsou nastavena tak, aby k pochybením nedocházelo a jednotlivá zjištěná pochybení skutečně nejsou systémového charakteru. I přesto se MMR-NOK neustále snaží zlepšovat prostředí implementace SF a FS, a to například návrhy na úpravu legislativy které předkládá. Právě přípravou tohoto materiálu dokazuje, že roli koordinátora plní a na vzniklé či možné problémy upozorňuje.