Poslanec Hulinský nezná realitu cenových map nájemného
18. 4. 2012
V posledních dnech se v médiích objevil nářek pana poslance Hulinského nad podle něj neaktualizovaným pilotním projektem cenových map nájemného. Opět se pouští do polemiky, aniž by si zjistil reálná fakta o celém projektu a legislativním vývoji v České republice.
Mapa nájemného Ministerstva pro místní rozvoj ČR vznikla jako výsledek tzv. pilotního projektu. Možnost jejího užití je, v souladu se smlouvou uzavřenou se zpracovatelem, časově omezena do konce června 2012. Mapa nájemného obsahuje údaje z 639 obcí. To jsou všechny obce na jejichž území koncem roku 2010 skončila možnost jednostranného zvyšování nájemného podle zákona č. 107/2006 Sb které zároveň měly k 1.1. 2010 počet obyvatel větší než 2000. Počet ostatních obcí, ve kterých byla k 31.12.2010 ukončena deregulace, je samozřejmě podstatně vyšší, nicméně zde nebyla potřeba map nájemného. Důvodem u takto malých obcí je nízký podíl nájemního bydlení.
Ke konci roku 2011 bylo pro všech 639 určených obcí zveřejněno obvyklé nájemné podle odhadu znalce. Pro omezený počet z těchto obcí byly vzhledem k nedostatku dat, zveřejněny informace o výši smluvního nájemného, zjištěné statistickým zpracováním individuálních údajů z jednotlivých nájemních smluv, většinou od velkého majitele dominujícího na místních trzích. Výsledky byly dále doplněny o informace o výši nájemného v obecních bytech.
Nahrazení pilotního projektu trvalým systémem bylo vždy podmiňováno důkladným vyhodnocením zkušeností nejen s tvorbou a užíváním map: Také MMR ČR vždy zdůrazňovalo nutnost analýzy aktuálních podmínek, a to především podmínek právních. A právě právní rámec se v roce 2012 změnil přijetím nového občanského kodexu. Ten v části nájem bytu a nájem domu v § 2249 odst. 2. obsahuje ustanovení, které předpokládá vypracování prováděcího předpisu, který „stanoví podrobnosti a postup pro zjištění srovnatelného nájemného obvyklého v daném místě“. Předpokládaná účinnost nového kodexu je k 1. 1. 2014.
Vyhodnocení pilotního projektu mapy nájemného z pohledu použitelnosti obdobného nástroje v souvislosti s přípravou prováděcího předpisu ke kodexu občanského práva, popis zkušeností s využíváním těchto dat různými uživateli bude samozřejmě provedeno. Z výše uvedeného ovšem logicky již nyní vyplývá, že pokračování projektu map nájemného v podobě dané pilotním projektem by bylo v kontextu nového právního rámce problematické.