1. 9. 2011
Vláda České republiky na svém včerejším zasedání přijala Souhrnný návrh zaměření budoucí kohezní politiky EU po roce 2013 v podmínkách České republiky, obsahující i návrh rozvojových priorit pro čerpání fondů EU po roce 2013. Okamžitě po vydání této zprávy bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR napadeno poslancem ČSSD Petrem Hulinským, který tvrdí, že klíčový materiál byl připraven „bez širší veřejné diskuse prakticky v utajení“. A stejně tak skrytá je údajně podle něj i práce resortu v aktuálním čerpacím období 2007-2013.
Nic nemůže být více vzdáleno reálné skutečnosti než toto tvrzení. Diskuse nad národními rozvojovými prioritami pro příští programové období EU po roce 2013 vedená Ministerstvem pro místní rozvoj ČR již více než rok probíhá, a to opravdu za přísného dohledu jak široké veřejnosti, tak odborníků či dotčených skupin. MMR ČR uspořádalo sérii setkání na různých platformách. Proběhla jednání u kulatých stolů k jednotlivým prioritám, na kterých bylo v širokém plénu přijato jejich strategické zaměření a jejich smysl pro budoucí kohezní politiku po roce 2013. Na konci června ministerstvo pro místní rozvoj také zorganizovalo konferenci s názvem „Evropské fondy v poločase – nové výzvy“, kde byl představen a diskutován postup zpracování a samotný návrh priorit za účasti veřejnosti, zástupců Evropské komise, ostatních ministerstev, krajů, měst a dalších odborníků. Pracovníci MMR jednali opakovaně se zástupci resortů, s krajskými úředníky, se zástupci měst a obcí i s reprezentanty různých profesních a zájmových skupin, vč. odborářů a zástupců neziskových organizací. Oponentní posudky k materiálu byly zpracovány Světovou bankou, Organizací pro ekonomickou spolupráci a rozvoj OECD či Národní ekonomickou radou vlády NERV. Finální návrh pak prošel standardním legislativním procesem včetně připomínkového řízení, které právě z důvodu otevřenosti MMR rozšířilo o nepovinná připomínková místa, jako jsou např. kraje a hospodářští a sociální partneři.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR si je vědomo, že pouze široce konsensuální řešení má šanci v nadcházejícím vyjednávání s Evropskou unií uspět. Česká republika musí zastávat jasné, všeobecně přijaté stanovisko. Jedině tak dokáže opět z rozpočtu určeného na kohezní politiku v letech 2014 - 2020 využít významnou část prostředků. Takového stanoviska však nelze dosáhnout v utajení, jak naznačuje pan poslanec Hulinský. Proto MMR ČR při přípravě národních rozvojových priorit otevřelo širokou diskusi, která se nyní posunuje do další fáze – rozpracování priorit do úrovně vymezení operačních programů pro programové období 2014 - 2020.
A aktuální období? Každý měsíc je na stránkách www.strukturalni-fondy.cz/mesicni-monitorovaci-zprava uveřejněn aktuální stav čerpání včetně veškerých podrobností. Co víc k tomu dodat?
Poznámky pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR také vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů. Více na www.mmr.cz.
Kohezní politika je z hlediska rozpočtu v současném programovém období 2007-13 druhou nejvýznamnější politikou EU (35,7% z celkového rozpočtu EU). Obecným cílem kohezní politiky je podle čl. 174 Lisabonské smlouvy snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů, snížení zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů a posilování hospodářské, sociální (a územní) soudržnosti za účelem harmonického vývoje EU.