21. 2. 2011
Ministerstvo pro místní rozvoj odmítá obvinění, že opakovaně pochybilo při správě financí určených v rámci Regionálních operačních programů na projekty dopravní infrastruktury. Dnes je novinářům prezentoval František Dohnal, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu.
V tiskové zprávě NKÚ se doslova uvádí: „MMR se dopustilo porušení rozpočtové kázně minimálně ve výši přes 68 milionů korun, neboť nezajistilo, aby úrokové výnosy plynoucí z prostředků státního rozpočtu určených na předfinancování a spolufinancování regionálních operačních programů použily jednotlivé regionální rady regionů soudržnosti v rámci podílu státního spolufinancování,“ řekl Dohnal.
„Tento způsob prezentace závěrů kontroly NKÚ je přinejmenším sporný. Již v průběhu činnosti kontrolorů na našem úřadě jsme jim poskytli veškeré podklady, které naopak tato tvrzení vyvracejí,“ říká Jana Jabůrková, tisková mluvčí resortu.
MMR se nemohlo dopustit porušení rozpočtové kázně ve smyslu § 44 odst. 1 písm. f) zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtových pravidel, neboť:
- prostředky dotace převedené na účet příjemce se stávají jeho majetkem, se kterým může nakládat pouze v rozsahu stanoveném v rozhodnutí o poskytnutí dotace.
- úroky z poskytnutých částek uložených do doby jejich použití na účtu příjemce není možné zahrnout v žádném případě do částky poskytnuté dotace, neboť se jedná o úroky z účtu, který je vlastnictvím příjemce dotace a ne poskytovatele – státu.
- poskytnutí dotace na bankovní účet příjemce je zákonem stanovený způsob poskytnutí prostředků a nelze tedy tvrdit, že by takový způsob poskytování prostředků byl v rozporu se zákonem.
- MMR vydalo pokyn, jakým způsobem lze využívat úroky z poskytnutých dotací a to tak, že v souladu s Rozhodnutím o poskytnutí dotace, tyto úroky mohou být využity pouze na financování operačních programů.
„Stejně tak je i sporné tvrzení, že jsme na financování jednotlivých ROPů kvůli neflexibilnímu systému rozhodování poskytovali vyšší částky, než bylo potřeba. Rozhodnutí o poskytnutí dotace vždy vycházela z predikcí jednotlivých řídících orgánů,“ uzavřela Jana Jabůrková.
Poznámka pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR také vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie (EU).