24. 8. 2011
Vládní koaliční strana TOP 09 představila na tiskové konferenci dne 23. 8. 2011 svoji koncepci veřejného nakupování. MMR vítá aktivitu koaličního partnera a souhlasí s tím, že vládní prioritou by měl být investiční proces jako celek a že nelze přeceňovat možnosti zákona o veřejných zakázkách (ZVZ).
Už během debaty nad novelizací ZVZ, kterou vedli odborníci na veřejné zadávání v rámci pracovní skupiny, kterou zřídil ministr Jankovský, MMR poukazovalo na to, že hlavní problémy veřejného investování nespočívají ve vadách ZVZ. Již tehdy bylo upozorňováno na nedostatečnou úpravu fází, které předchází vypsání výběrových řízení a také fází které následují po podpisu smlouvy, tedy např. realizace plnění a jeho kontrola.
MMR souhlasí s tím, že veřejné zakázky je jen část celého procesu a že právní normy upravující přípravu rozpočtu a investičních záměrů nejsou dostatečně účinné, stejně jako není dostatečně upravena fáze realizace projektů a kontroly kvality jejich plnění. Nicméně tyto oblastinejsou v kompetenci MMR ani Zákona o veřejných zakázkách.
V souvislosti s návrhy, které mají vazbu na MMR upozorňujeme na to, že většina bodů, které byly představeny, již vláda řešila a v některých případech dokonce přijala příslušná usnesení. Ať už je to samotný návrh novely zákona o veřejných zakázkách, na kterém se podíleli i zástupci TOP 09, Strategie vlády v boji proti korupci, či Usnesení vlády k centrálnímu zadávání nebo Usnesení vlády k elektronizaci veřejných zakázek. „TOP 09 navrhuje například šetřit veřejné rozpočty vybudováním subjektu, který by celonárodně řešil centrální zadávání, přestože vláda, jíž je součástí, schválila centrální zadávání na úrovni jednotlivých resortů. Pokud TOP09 zamýšlí podpořit vznik nového nezávislého úřadu, který by kontroloval celý investiční proces a zároveň poskytoval metodické vedení zadavatelům, pak bychom byli ochotní tento návrh podpořit,“ uvádí ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský.
Ministerstvo pro místní rozvoj, jako gestor zákona o veřejných zakázkách a veřejného zadávání vůbec, systematicky a dlouhodobě realizuje opatření vyplývající z Programového prohlášení vlády a následných vládních usnesení. V rámci přípravy novely zákona o veřejných zakázkách komunikovalo s širokou odbornou veřejností a napříč spektrem parlamentních stran. Vedle toho připravuje řadu nelegislativních opatření. V lednu 2012 bude spuštěn projekt eTřžiště, eAukce (nakupování prostřednictvím elektronických aukcí) a centrální zadávání, v roce 2013 pilotní projekt komplexního elektronického zadávání (NIPEZ), budou k dispozici vzorové dokumenty, standardy pro uveřejňování informací o veřejných zakázkách a bude se zpracovávat výroční zpráva o VZ za celou ČR.
„Předkládání koncepčních změn formou poslaneckých pozměňovacích návrhů vytváří značné riziko legislativních chyb i obsahově nevyvážených řešení. Pokud jde TOP 09 skutečně o prosazení zákona, který zprůhlední veřejné zadávaní, měla by své nápady včas konzultovat s gestorem zákona,“ uzavírá Jankovský.
Poznámka pro média:
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR ČR vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů.