30. 8. 2011
Návrh úpravy zákona o veřejných zakázkách (ZVZ) připravený Nadačním fondem proti korupci a Veřejností proti korupci podobně jako ostatní protikorupční aktivity vítáme. Stejně tak si Ministerstvo pro místní rozvoj ČR váží a oceňuje všechny aktivity veřejnosti, které mají za cíl nejen upozornit na problémy spojené se správou veřejných rozpočtů a zároveň nabízí i možná východiska.
Je však nutné zdůraznit, že tento konkrétní návrh přichází v rámci celého legislativního procesu velmi pozdě. Je nám líto, že se jeho autoři nezapojili do již proběhnuvší veřejné diskuse, kde by bylo možné jejich návrh podrobit i detailnímu rozboru. V současném stadiu (příprava na druhé čtení v PSP ČR) ho nelze připomínkovat ze strany ostatních resortů, Legislativní rady vlády a nelze zjistit stanovisko Evropské komise, které by v takto zásadní věci mělo být známo předem.
Také proto při přípravě komplexní novely zákona o zadávání veřejných zakázek ministerstvo zpřístupnilo novelu k široké odborné i veřejné diskusi již na začátku tohoto roku. Už během debaty nad novelizací ZVZ, kterou vedli odborníci na veřejné zadávání v rámci pracovní skupiny, kterou zřídil ministr Kamil Jankovský, MMR ČR poukazovalo na to, že hlavní problémy veřejného investování nespočívají ve vadách ZVZ. Již tehdy jsme upozorňovali na nedostatečnou úpravu fází, které předchází vypsání výběrových řízení a také fází které následují po podpisu smlouvy, tedy např. realizace plnění a jeho kontrola.
MMR ČR dlouhodobě poukazuje na fakt, že veřejné zakázky jsou jen část celého procesu a že právní normy upravující přípravu rozpočtu a investičních záměrů nejsou dostatečně účinné, stejně jako není dostatečně upravena fáze realizace projektů a kontroly kvality jejich plnění. Nicméně tyto oblasti nejsou v kompetenci MMR ČR ani zákona o veřejných zakázkách.
Zároveň vrcholní představitelé MMR již několikrát deklarovali, fakt že rádi podpoří jakékoliv snahy o sloučení dnes roztříštěných pravomocí kontrolních orgánů. „Pokud by například vznikl nezávislý úřad, který by kontroloval celý investiční proces a zároveň poskytoval metodické vedení zadavatelům, pak bychom byli ochotní tento návrh podpořit,“ komentoval jednu z protikorupčních aktivit již před časem ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský.
Poznámka pro média:
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR ČR vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů.