27. 9. 2011
Pan poslanec Hulinský ve svém textu pro Parlamentní listy z 26. září pod názvem „Hulinský: Pane ministře Jankovský, neplakejte nad rozlitým mlékem a hledejte řešení“ opětovně prokazuje nedostatečné znalosti o systému a stavu čerpání z evropských fondů.
V nedělním pořadu Partie jsem konstatoval a popsal složitou situaci v současném programovém období a nastínil možnosti MMR jako koordinátora (NOK) čerpání z evropských fondů.
Držme se faktů, ne dojmů:
• Čerpání ohroženo v tuto chvíli není.
• Skutečnosti, že některé operační programy čerpají pomaleji než jiné, si je MMR velmi dobře vědomo, přijímá k tomu opatření, o kterých aktivně informuje vládu a ostatní dotčené orgány.
• Lze ilustrovat na příkladu OPVK (Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost), kde MMR zavedlo tzv. zesílené řízení rizik. Co to znamená? Sledujeme všechna rizika, která v tomto programu mohou ohrozit řádné vyčerpání finančních prostředků. Jsou shrnuta v tzv. akčním plánu, který obsahuje jednotlivé kroky jak finanční prostředky zachovat ve prospěch ČR. O pokroku v plnění tohoto plánu je vláda měsíčně informována.
• Obdobně postupujeme u všech programů, kde se objeví riziko spojené se ztrátou finančních prostředků nebo jiné závažné problémy. MMR bedlivě sleduje vývoj v čerpání jednotlivých OP a identifikuje rizika, která by mohla čerpání ohrozit, a zároveň bezprostředně při zjištění nedostatků zahajuje jednání s řídícími představiteli operačních programů.
• V květnu MMR navrhlo přesun téměř miliardy korun mezi operačními programy tak, aby peníze byly čerpány včas a efektivně. Po schválení Vládou ČR byl tento požadavek odeslán do Bruselu.
Co se týká aktuálních čísel, lze konstatovat fakt, že rok 2011 není z hlediska čerpání ohrožen. Je nutno již po několikáté zdůraznit, že čerpání není závod a je třeba se soustředit rovněž na kvalitu realizovaných projektů.
MMR také dlouhodobě připravuje systémová opatření pro zajištění efektivního čerpání. Jedním z nich je např. novela Zákona o veřejných zakázkách (ZVZ) č. 137/2006 Sb., která má mimo jiné za cíl zvýšit transparentnost při nakládání s veřejnými prostředky. Dalším příkladem je projekt na semináře pro žadatele a příjemce, který by jim měl objasnit pravidla pro správné předložení a především řízení projektu nebo správné administrování veřejné zakázky.
MMR dlouhodobě sleduje a monitoruje stav čerpání z fondů EU. Každý měsíc vydává tzv. „Měsíční monitorovací zprávu“, kde jsou veškeré údaje uveřejňovány a jsou tak dostupné široké veřejnosti, tedy i panu poslanci Hulinskému. (http://www.strukturalni-fondy.cz/Mesicni-monitorovaci-zprava). Nejaktuálnější data budou zveřejněna zítra dnes.
Poznámky pro média:
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR ČR vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů. Více na www.mmr.cz.