5. 12. 2011
Už při prvním pohledu do pravidelné Měsíční monitorovací zprávy (MMZ) je jasné, že Česká republika o žádné prostředky z celkové alokace evropských fondů na konci roku 2011 nepřijde. Díky intenzivní práci Ministerstva pro místní rozvoj ČR i řídících orgánů jednotlivých operačních programů se daří i problematické oblasti řešit a napravovat. I přes to se všechno se občas některý z politiků snaží vyválčit body za šíření poplašných zpráv, naposledy Jiří Paroubek.
„Na základě našich dat v monitorovacím systému lze identifikovat operační programy, které již dosáhly limitu pro vyčerpání alokace v tomto roce a směřují k plnění limitů pro následující rok, případně další roky. Jedná se o programy Doprava, Lidské zdroje a zaměstnanost, Praha–Adaptabilita, přeshraniční spolupráce Česká republika–Polsko a šest regionálních OP, včetně zmiňovaného ROP Severozápad,“ říká Daniel Braun, 1. náměstek ministra pro místní rozvoj.
Na základě právě probíhající certifikace je dále možné identifikovat operační programy, u kterých lze s ohledem na stav prostředků předložených na MF (Platební a certifikační orgán) v souhrnných žádostech předpokládat splnění pravidla bez využití předběžných plateb. Jedná se o programy Podnikání a inovace, Životní prostředí, Integrovaný OP, Technická pomoc, Praha–Konkurenceschopnost a ROP Jihozápad. Poslední skupinou operačních programů jsou programy, u kterých lze předpokládat využití předběžných plateb či jiných nástrojů (ročních alokací u velkých projektů), aby pravidlo n+3 na konci tohoto roku naplnily, jedná se o programy Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Výzkum a vývoj pro inovace.
Poznámky pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR také vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů.
Kohezní politika je z hlediska rozpočtu v současném programovém období 2007-13 druhou nejvýznamnější politikou EU (35,7% z celkového rozpočtu EU). Obecným cílem kohezní politiky je podle čl. 174 Lisabonské smlouvy snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů, snížení zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů a posilování hospodářské, sociální (a územní) soudržnosti za účelem harmonického vývoje EU.