14. 11. 2011
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR by rádo uvedlo na pravou míru informace, které se objevily v článku Petr Holuba „Brusel prvně kritizoval za dotace. A na adresu Česka“ uveřejněném na portále Aktuálně.cz.
Tento článek je založen na textu časopisu European Voice, respektive Výroční zprávě Evropského účetního dvora o plnění rozpočtu za rok 2010. Právě v tom je skryta největší chyba článku. Zpráva samotná totiž žádné údaje o míře chybovosti ČR explicitně neobsahuje, a proto není jasné, jaká byla použita metodika výpočtu a z jakých dat se vychází. Není tedy zcela zřejmé, kde novináři k těmto datům přišli.
Zcela chybně je pak v článku problematika chybovosti spojena s problematikou vymáhání neoprávněně použitých prostředků, která byla popsána ve zprávě „Protection of the European Union's financial interests-Fight against fraud-Annual Report 2010“. Ani v této zprávě nebylo zcela zřejmé, jaká metodika byla použita a uvedená míra úspěšnosti vymáhání se údajně týkala programového období 2000-2006, ČR však do EU vstoupila až v roce 2004. Jisté zpoždění s vymáháním prostředků v rámci programů, které se uzavíraly v roce 2010, je proto zcela pochopitelné. V neprospěch ČR hovoří i nastavený systém hlášení nesrovnalostí, který je ve srovnání s ostatními členskými státy přísnější. ČR také poskytla EK údaje o stavu vymáhaní zneužitých prostředků z evropských fondů za období 2004-2006, ze které vyplývá, že ve výše zmíněné zprávě „Protection of the European Union's financial interests-Fight against fraud-Annual Report 2010“ je uvedená výše 20% úspěšnosti vymáhání zneužitých prostředků z evropských fondů v případě ČR značně podhodnocena a neodpovídá reálnému stavu.
Poznámky pro média
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR ČR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli. Ministerstvo bylo zřízeno s účinností od 1. listopadu 1996 a je ústředním orgánem státní správy ve věcech: regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování, stavebního řádu, vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu, pohřebnictví. MMR také vykonává roli Národního orgánu pro koordinaci (NOK) pro čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie a také je řídícím orgánem několika operačních programů.
Kohezní politika je z hlediska rozpočtu v současném programovém období 2007-13 druhou nejvýznamnější politikou EU (35,7% z celkového rozpočtu EU). Obecným cílem kohezní politiky je podle čl. 174 Lisabonské smlouvy snižování rozdílů mezi úrovní rozvoje různých regionů, snížení zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů a posilování hospodářské, sociální (a územní) soudržnosti za účelem harmonického vývoje EU.